První český ryze tabletový týdeník spatřil světlo světa

Praha - V Česku začíná vycházet týdeník, který si budou moci přečíst pouze majitelé tabletů. Publicistický týdeník Dotyk bude vydávat vydavatelství Tablet Media, jež se chce specializovat na čistě tabletové magazíny. Stojí za ním bývalý ředitel vydavatelství Economia Michal Klíma. Sám Dotyk má nabízet čtenářům důležitá nadčasová témata z různých oblastí. „Chceme, aby si časopis vyzkoušelo co nejvíc lidí, abychom nestavěli hned bariéru,“ řekl Klíma v rozhovoru pro Ekonomiku ČT24 k tomu, že bude časopis k dostání zdarma.

Speciální verzi pro tablet má v současné době většina velkých novin a internetových serverů. Nový týdeník ale nebude přinášet pouze články - chce je propojit ještě těsněji s videem a s fotkami. „Budeme jiní a první v tom, že beze zbytku využíváme to, co ta platforma nabízí. To znamená, že vy si čtete článek, hned si tam můžete polistovat nějakou fotoreportáží nebo slide show, můžete si tam pustit písničku, pokud je tam zrovna rozhovor s nějakým hudebním skladatelem,“ konstatovala šéfredaktorka Tablet Media Eva Hanáková.

Michal Klíma, ředitel společnosti Tablet Media: 

„Určitě je to tak, že prodej tištěných médií klesá, na druhou stranu tablety jsou skvělá forma publikování, poskytují nové možnosti. Je to technologie vlastně ideální. Na webu jsou informace, které nemají začátek ani konec, je to ideální pro rychlé informování, ale nikdy nevíte, jestli jste dočetl všechno. Tabletový časopis začátek a konec má.“

Vydavatelství podle serveru Mediaguru.cz uzavřelo licenční dohodu s americkým titulem Newsweek o přebírání textů. Newsweek přitom už od začátku letošního roku nevychází v tištěné podobě, jelikož se přesunul na internet a právě do tabletových médií.

Tablet
Zdroj: ČT24

Ústředním tématem prvního čísla Dotyku je text Národ bez hrdinů o mizejících skutečných národních hrdinech a jejich nahrazením hvězdami showbyznysu. V prvním vydání se také objevuje článek Polská krev, všímající si potravinové války mezi Polskem a Českem, či rozhovor s Vladimírem Benešem, českým neurochirurgem, nebo úvaha nositelky Nobelovy ceny za ekonomii Vernon Smith o tom, proč po šesti letech ekonomické recese nepřichází oživení. Čtenáři si budou moci rovněž stáhnout nejlepší aplikace o vínech nebo v interaktivním testu ověřit, co všechno vědí o první republice, informoval server Mediaguru.cz.

Daniel Köppl, šéfredaktor MarketingSalesMedia:

„Je to velký krok ve vydavatelské praxi. Na trhu panuje velké očekávání, jak to dopadne – nedá se říct, že jednoznačně. Novinařina zato zůstává stále stejná, ta podstata je přinášet informace, zábavu.“

Týdeník chce vydělávat díky reklamě. Zatím…

Dotyk bude vycházet každý pátek. Ke stažení bude zdarma v App Store a v Google Play. Týdeník by měl být zpočátku zdarma - vydělávat chce hlavně na prodeji reklamy. „Sázíme na externisty, máme malý tým,“ řekl Klíma.

Tablet
Zdroj: ČT24

Podle Köppla jsou ale zadavatelé reklam spíše konzervativní. „U zadavatelů se dá očekávat ze začátku velká opatrnost. Zatímco dříve do internetu pouštěli peníze, nyní inklinují spíš k tradičním médiím, tedy tam, kde mají jistotu,“ upozornil Köppl.

Úskalím českého trhu je podle šéfredaktora MarketingSalesMedia to, že se tu „hraje na množství, ne na kvalitu“. „Tablet Media se pravděpodobně podaří dosáhnout relativně slušné cílové skupiny, která na tom bude dobře příjmově a bude ochotná utrácet peníze, nicméně produktů, jež jsou pro tuto cílovou skupinu, není příliš mnoho,“ míní Köppl. Další věcí podle něj je, že tablet je v této chvíli spojen v první řadě se zábavou, nikoli se čtením. „Otázka je, zda se toto podaří prolomit,“ konstatoval.

„Je to samozřejmě snaha přenést model, který je na internetu. Myslím si, že to není nejšťastnější řešení, protože v zákaznících to nebudí úplně správný dojem. Mají pocit, že ten obsah skutečně vzniká zdarma. A on zdarma nevzniká. Pokud je mi známo, ani ve Spojených státech není úspěch těch tabletových verzí takový, jak se čekalo,“ podotkl odborník na telekomunikace a počítače Jan Lodl.

Ceny tabletů padají dolů, zájem o ně roste

Tablet se začal poprvé prodávat před třemi lety a od té doby jeho prodej roste. Takový trend je znatelný i v Česku. Zatímco na začátku roku 2012 vlastnilo tablet 300 tisíc lidí, teď už jich je přes půl milionu. „Nemyslím si, že by tablety rostly do nějakých závratných výšek, že by se třeba pokrytím populace přiblížily mobilním telefonům. Spíš budeme oscilovat někde na hranici notebooků nebo netbooků,“ míní ale Lodl. „Nemyslím si, že by jedna forma média vymýtila nějakou předtím,“ dodal k tématu Ondřej Aust, šéfredaktor serveru Mediář.cz.

Tablety by každopádně mohlo v příštích letech využívat až 1,5 milionu zákazníků. Může za to i pokles jejich ceny - nejlevnější se dají pořídit už za dva tisíce korun.

Celosvětové dodávky počítačových tabletů v prvním čtvrtletí 2013 meziročně stouply o 142 procent na 49,2 milionu přístrojů. Jedničkou na trhu zůstal americký technologický gigant Apple, jehož tržní podíl ale pokračoval v poklesu kvůli konkurenci ze strany asijských výrobců.

Podíl tabletů s operačním systémem iOS od Applu byl navíc poprvé nižší než podíl tabletů se systémem Android firmy Google. Vyplývá to podle agentury Reuters z údajů výzkumné společnosti IDC.

Prodej klasických osobních počítačů se podle dřívějších údajů IDC v prvním čtvrtletí propadl o 14 procent. To představovalo nejprudší pokles od roku 1994, kdy firma začala tyto statistiky sledovat.