Twitter jde na burzu. A teď zpátky do práce…

New York – Dlouhotrvající spekulace o svém vstupu na burzu ukončila sociální síť Twitter. Bez dalších podrobností na svém profilu oznámila, že chystá první veřejnou nabídku akcií. Tržní hodnota firmy se odhaduje na deset miliard dolarů (téměř 200 miliard korun). Twitter byl spuštěn v roce 2006 a má podle svých vlastních údajů přes 200 milionů uživatelů (podle některých odhadů dokonce přes půl miliardy).

Oznámení Twitteru o jeho vstupu na burzu se obešlo bez velkého humbuku. Hned poté, co vyvěsila společnost informaci, že chystá první veřejnou nabídku akcií, následoval tweet: A teď zpátky do práce…

Podle agentury AP využil Twitter amerického federálního zákona přijatého loni, který umožňuje firmám s ročním příjmem nižším než miliarda dolarů držet detaily k první nabídce akcií v tajnosti. Vstup společnosti na burzu se však již delší dobu očekával, o čemž svědčila také řada jejích nákupů cílená na posílení příjmů. Zatím posledním byla tento týden akvizice firmy MoPub, která se zabývá reklamou v mobilních zařízeních a pomůže Twitteru zautomatizovat systém prodeje reklamy a rozšíří jeho partnerství s mediálními společnostmi.

Firma získává většinu příjmů z reklamy. Jejich výši za letošní rok odhaduje společnost eMarketer na 582 milionů dolarů (asi 11,3 miliardy korun). Analytici očekávají, že v roce 2015 dosáhne příjem Twitteru z reklamy téměř dvojnásobné částky.

Twitter načasoval svůj vstup na burzu záměrně na druhou polovinu roku. Do karet mu hrál i nedávný nárůst cen akcií Facebooku. Ty tento týden totiž vylétly až na 45 dolarů. Což je o 9 dolarů víc, než je původní cena akcií. 

Twitter začal podobně jako Facebook. Zpočátku se jednalo hlavně o SMS službu. Během sedmi let ale vyrostl do jedné z největších sociálních sítí na světě a to hlavně díky populárním osobnostem. Nejoblíbenějším tweetařem je Lady Gaga, v první desítce je ale i prezident Obama nebo miliardář Carl Icahn, který tam sdílí své tipy kam investovat.

Twitter má zatím nejvíc uživatelů ve Spojených státech. Ve světovém měřítku ale stejně jako v Česku dávají lidé přednost Facebooku. „V ČR má Facebook 4,2 milionu uživatelů. Twitter má jenom 200 000 českých uživatelů. Takže ten nepoměr je obrovský,“ říká internetový publicista Daniel Dočekal.