Facebook největším internetovým prodejcem?

New York – Facebook by se brzy mohl stát největším internetovým obchodem na světě. Nakupovat zřejmě půjde skrze jediné tlačítko. Společnost tak dál využije data o milionech uživatelů, které má. Podobné předchozí obchodní pokusy jí ale příliš nevyšly.

Tlačítko „To se mi líbí“ udělalo Facebook slavným. Označit jím jdou nejen fotky nebo vzkazy známých, ale také zboží na stránkách obchodníků. Z takzvaného lajkování ale peníze společnosti netečou, a tak teď přidá nové tlačítko rovnou pro jeho nákup. Zatím ho firmy testují zadarmo, je ale pravděpodobné, že Facebook jeho užívání zpoplatní. S novou funkcí by mohli lidé u počítačů nebo skrz mobilní telefon rovnou nakupovat díky tlačítku Buy.

Facebook těží z detailních informací, které o lidech má. Přesně ví, jaké zboží si uživatel prohlížel, co označil, že se mu líbí a na které stránky chodí. Podle toho každému míchá reklamu doslova na míru. Celá transakce proběhne, ke komfortu zákazníka, přímo na Facebooku. K jeho nepohodlí ale naopak za cenu ztráty dalších částí soukromí – společnost získá třeba přesnou adresu nebo telefon. 

„Facebook už v minulosti s několika podobnými aktivitami pohořel. Je problém v tom, že zatím není brán jako prodejní kanál. Firmy by si to přály. Sociální síť jako taková je ale spíš chápána jako komunitní věc, pro sdílení, komunikaci a spíš utužování značky než prodej,“ komentoval Jan Beránek, redaktor portálu Lupa.cz. 

Jan Beránek, redaktor portálu Lupa.cz: 

„Problematika ochrany osobních dat na internetu funguje tak, že v okamžiku, kdy dávám nějaké informace nebo nějaké své údaje na internet, měl bych předem pro jistotu počítat s tím, že jsou v podstatě veřejné.“

Facebook slibuje, že informace zůstanou pouze u něj. Dál je ale sám může zužitkovat. Sociální síť po celém světě používá už víc než jedna a čtvrt miliardy lidí.

Pavel Kasík, Redaktor Technet.cz:

„Firmy už dávno vidí ve Facebooku velký reklamní nástroj a reklamy tam hrají velkou roli. Od té doby, co Facebook vstoupil na burzu, se dá čekat, že bude utužovat kanály, které už na získávání peněz má a bude se snažit vymýšlet nové.“