Bienále řeší společenská traumata i osobní křehkosti. Vše ve věci umění

Koná se bienále Ve věci umění (zdroj: ČT24)

V Praze začíná druhé bienále Ve věci umění. Organizátoři se tentokrát zaměřili na historická traumata a přehlížené umělce. Nové výtvarné instalace jsou k vidění ve výstavních prostorách Městské knihovny, ale také v areálu nemocnice.

„Naše společnost je v současné době traumatizovaná. Prošli jsme si dvěma lety pandemie, žijeme s válkou nedaleko a k těm celospolečenským traumatům se přidávají naše osobní křehká místa. A právě ta křehkost, zranitelnost, práce s traumatem je tématem dnešního bienále,“ uvedla Veronika Janatková, ředitelka organizace tranzit.cz, která spolu s Galerií hlavního města Prahy (GHMP) bienále pořádá.

Svá díla představí čtyři desítky umělců a umělkyň z celého světa. Osm nových projektů vzniklo přímo pro současné bienále. Kurátoři pracovali dlouhodobě s osmi autory, které pozvali do Prahy na rezidenční pobyt.

Například video ukrajinské tvůrkyně Aliny Kleytmanové a její české kolegyně Marie Lukáčové zpracovává staročeskou legendu o dívčí válce. Poslechová instalace Báry Šimkové vyjadřuje hněv skrze pohádku. Francouzský umělec Tarek Lakhrissi zase pro bienále vytvořil sérii futuristických zbraní, symbolicky určených k pomstě a sebeobraně těch, kteří zakoušejí násilí a nespravedlnost.

Kolektiv Prádelna, který tvoří ženy se zkušeností se životem na ulici, pro galerii připravil místo, kde by se všichni mohli cítit dobře. „Každé úterý odpoledne se v galerii budou jeho členky scházet a vítáni jsou na těchto setkáních všichni návštěvníci,“ upozorňují organizátoři.

Výstava v ateliéru i nemocnici

Prádelna, ovšem skutečná, je také jedním z výstavních prostorů bienále. Nachází se v areálu Všeobecné fakultní nemocnice. Příchozí tu najdou instalaci Mandy El-Sayeghové, v níž se mohou mimo jiné vcítit do chronicky nemocného dítěte. „Velká část mojí práce zahrnuje sbírání a hromadění věcí s konkrétními slovy a významy. Je to o nemožnosti postihnout jeden konkrétní příběh. Protože když začnete s jedním, objeví se miliony jiných. Nemůžete jeden nadřadit ostatním,“ poodkryla svou tvorbu.

Bienále se – kromě Městské knihovny, kde sídlí částečně i GHMP – zabydlelo také v někdejším ateliéru sochaře Ladislava Šalouna. Robert Gabris a Luboš Kotlár tu připravili instalaci o cukru, tedy komoditě, která byla symbolem luxusu, ale také kolonialismu a otroctví.

Bienále Ve věci umění potrvá do 23. října. Přístupné je zdarma, a to včetně doprovodných performancí, komentovaných prohlídek a diskusí.