Galerie Rudolfinum ví, jak se zbavit únavy ze soucitu

Galerie Rudolfinum se věnuje únavě ze soucitu (zdroj: ČT24)

Nekončící proud zpravodajských relací nás zahlcuje informacemi. Nad otázkou, zda ještě vůbec vyvolávají nějaké emoce, se zamýšlejí umělci na nové výstavě pražské Galerie Rudolfinum, a to prostřednictvím narativních videí a filmů. Zatím za zavřenými dveřmi.

Nejnovější instalace Compassion Fatigue Is Over začlenilo Rudolfinum do své dlouhodobé dramaturgie, jíž je snaha prezentovat současné umělce, kteří pracují s médii filmu, videa či animace. 

Na rozdíl od každodenní mediální reality ale galerie divákům nabízí prostor, aby si z hodin vizuálně zpracovaných témat vybrali jedno a soustředili se na jeho konkrétní interpretaci. „Chceme přispět k tomu, aby lidé našli cestu k plné koncentraci na jeden problém a třeba ho i hlouběji promýšleli,“ potvrzuje ředitel galerie Petr Nedoma.

Výstava shromažďuje klíčová téma naší současnosti, jako je rasová nesnášenlivost, pracovní vykořisťování, gender či utopie. Například vizuál výstavy, detail rtů afroamerické ženy, je snímkem z filmu Candice Breitzové, která shromáždila výpovědi sexuálních pracovnic a pracovníků v Johannesburgu.

Sám na letišti

Výstava pracuje s termínem „únava ze soucitu“. „Jde o klinický pojem pro přehlcení informacemi, kdy jsme neustále excitováni tím, že bychom měli mít s něčím nebo někým soucit,“ vysvětluje Nedoma. Každou další zprávu pak můžeme vnímat s vyčerpanou rezignací a výsledkem je obranný reflex, kdy zájem o problémy jiných paradoxně opadá.

Některá z vystavených videí neplánovaně získala nové významy v souvislosti s aktuální, pandemickou situací. Například dílo Naeema Mohaiemena, který se ve snímku Tripoli Cancelled z roku 2017 nechal inspirovat příběhem svého otce. Ten o čtyřicet let dříve uvázl kvůli ztrátě pasu na devět dní na athénském letišti. 

„Jedním z hlavních rysů hrdiny tohoto filmu je opuštěnost. Nemůže nikam odejít a nejvíc mu chybí sociální kontakt,“ vztahuje snímek k současnosti Petr Nedoma. Mohaiemen v něm ale původně chtěl zachytit pocit platný i v jiné době. „V očích mnoha lidí často vidím, že ačkoliv žijí ve velmi rušném městě, obklopeni spoustou lidí a činnostmi, které mohou dělat, jsou vlastně neuvěřitelně osamělí,“ podotýká.

Výstava je v Galerii Rudolfinum plánována do 18. dubna.