
Viktor Preiss: Preciznost bylo poznávací znamení jejích rolí
Viktor Preiss: Preciznost bylo poznávací znamení jejích rolí
Viktor Polesný: Hana Maciuchová měla dar životní moudrosti
Eliška Balzerová: Byla to správná moravská rošťanda
Viktor Polesný režíroval Hanu Maciuchovou například v televizní inscenaci Milenec lady Chatterleyové nebo v pokračování oblíbeného seriálu Nemocnice na kraji města.
„Měla dar životní moudrosti a také smysl pro humor, pro lehkost,“ říká režisér. Na place oceňoval hereččinu přesnost. „Přišla a měla to promyšlené a nešlo jí dávat přibližné připomínky. S ní byla práce jasná, rychlá a velmi intenzivní,“ uvedl.
„Hanička byla herečka s výrazným a nezaměnitelným projevem. Byla hluboce analytický typ, který se opíral nejen o životní zkušenost, intelekt a všeobecný rozhled, typické bylo, že všechny její postavy měly pevnou stavbu a preciznost bylo jejich poznávací znamení,“ uvedl Preiss k herectví své zesnulé kolegyně.
„Já neodcházím, já přicházím“
Zmínil také její poslední vinohradskou roli. S Markem Adamczykem nazkoušela emotivní příběh Harold a Maude o vztahu osmnáctiletého mladíka a osmdesátileté zchudlé šlechtičny. „Vzpomínám si na závěrečnou repliku, kterou Maude říká na odchodu z tohoto světa Haroldovi: ‚Harolde, já neodcházím, já přicházím.‘ A její energie se ztrácí. Je to krásný závěr. Vesmír znamená věčnost a já do té věčnosti přeji Haničce, ať je jí tam lehce,“ dodal.
Eliška Balzerová se se svou někdejší divadelní kolegyní potkala v její poslední filmové roli – komedii Jiřího Vejdělka Tátova volha. „Byla velice laskavá dáma, velmi kultivovaná, nahlédnout pod pokličku nedala jen tak někomu, ale my jsme spolu zažívaly roztomilé chvíle, když jsme jezdily na zájezdy. Chci na ni vzpomínat v trochu rozmarnějším duchu, dokázala totiž být i velmi odvázaná a veselá, byla to taková správná moravská rošťanda,“ říká Balzerová.
Herečka všech rolí
Herecký rejstřík Hany Maciuchové sahal od komediálních rolí po velké tragické postavy, ať už na divadle či před kamerou. Televizní diváci si ji vždy budou spojovat s Krkonošskými pohádkami, Chalupáři či Nemocnicí na kraji města.
Pohybovat se dokázala se stejnou samozřejmostí ale i v nemainstreamových vodách, zapsala se třeba rolí v komedii Samotáři. Na divadle ztvárnila řadu zejména tragikomických úloh, například Lízu z Obchodníka s deštěm, Roxanu v Cyranovi z Bergeracu nebo kurážnou Markétku v Mistrovi a Markétce.
Připomeňte si Hanu Macichovou v dokumentu z cyklu Neobyčejné životy:
