Richard Gere: Žebrák na rohu je mi bližší než postava ve smokingu

Richard Gere není znám jen svými hereckými rolemi, ale i častými vyjádřeními k lidským a občanským právům. I při setkání s novináři na festivalu v Karlových Varech mluvil raději a obšírněji o těchto tématech. „Hodně se ode mě očekává, jsem filmová hvězda, ale člověk s kelímkem na rohu ulice, kterého si nikdo nevšimne, je mé osobnosti možná bližší než postava ve smokingu,“ přiznal v souvislosti se snímkem Time Out of Mind, který letošní ročník karlovarské přehlídky v pátek zahajoval. Gere si v něm zahrál bezdomovce a také byl jedním z producentů.

Namaskovaný žebral hollywoodský herec inkognito v ulicích New Yorku, takže měl možnost na chvíli životní situaci lidí bez domova opravdu zažít. „Někteří mi dali peníze, ale vůbec se na mě nepodívali. Velice často se hovoří o tom, že lidé na ulici jsou neviditelní. Částečně je to pravda, ale spíš si myslím, že tam funguje něco jako černá díra chudoby, bolesti a neúspěchu a lidé se bojí, že je nasaje,“ domnívá se Gere.

Společenskou angažovaností je tento herec znám. Vystupuje za nutnost boje proti AIDS, podporuje charitativní organizace, především je ale vidět coby vytrvalý obhájce lidských práv a nezávislosti Tibetu. Je osobním přítelem dalajlámy, jehož zmínil i při slavnostním zahájení, kde převzal Křišťálový glóbus za světový přínos kinematografii.

  • Richard Gere: "Karlovarský festival je skutečně o umění, není o šarádě spojené s festivaly. To, že jsem oceněn na takovém místě, je pro mě skutečně velká čest."

V sestřihu ze své filmografie na ceremoniálu postrádal snímek Nebeské dny z roku 1978, který pomohl k nastartování jeho kariéry. S režisérem Terrencem Malickem chtěl prý spolupracovat hned, jakmile v kině uviděl jeho debut Zapadákov. "S Terrym jsem nedávno mluvil a snažili jsme se rozpomenout na to, jací jsme byli jako umělci i lidé v té době. Terrymu daly Nebeské dny vodítko pro jeho umělecký otisk," poznamenal Gere.

Zlomovou úlohou pro něj byly i titulní role v dramatu Paula Schradera Americký gigolo (1980) nebo v poctě jazzovému věku Cotton Club (1994), kterou natočil s F. F. Coppolou. A z ne tak vzdálené doby jistě filmová adaptace muzikálu Chicago (2002), která mu vynesla Zlatý glóbus. Snímek získal i šest Oscarů, ovšem Gerea prestižní zlatá soška zatím míjí. Naposledy se vydal se svými hereckými vrstevníky užít si důchod do Druhého báječného hotelu Marigold.

Nejvíce mu ale diváci připomínají romantickou komedii Pretty Woman, kde coby pohledný milionář neodolá přitažlivosti placené společnice. Pretty Woman neujde ani ve Varech, které hudbu z filmu zvolily při zahájení jako doprovod po příchod Gerea na červený koberec a navíc za přítomnosti herce snímek v sobotu večer uvedou v letním kině. „Nemyslím, že by to byla moje určující role,“ brání se, ale zároveň dodává: „Věděli jsme s Julií, že jsme stvořili něco mimořádného.“ s Julií Robertsovou prožili filmovou romantiku jetě jednou - v roce 1999 v komedii Nevěsta na útěku.

Richard Gere: Lidé se bojí černých děr chudoby (zdroj: ČT24)

Aby festival ve Varech připomněl Gereův širší herecký záběr, zařadil do programu kromě bezdomoveckého příběhu Time Out of Mind ještě drama Franny. Celovečerní debut amerického režiséra Andrew Renziho je příběhem filantropa, který vstoupí do života mladému manželskému páru ve snaze vyrovnat se s traumaty minulosti.

Těsně před projekcí se Gere sejde na Plovárně s moderátorem Markem Ebenem. Česká televize navíc divákům nabídne ve sváteční pondělí večer Návrat Sommersbyho, v romantickém snímku z konce občanské války si Gere zahrál s Jodie Fosterovou.