Recenze: Nepřekvapivý příběh o ženě, která se může odpoutat od Země, ale ne od dcery

Jak skloubit kariéru a mateřství – centrální, nijak překvapivě zpracované téma francouzsko-německého filmu Proxima. Atraktivní ale tím, že matkou samoživitelkou je kosmonautka vybraná na roční mezinárodní vesmírnou misi. Drama režisérky a scenáristky Alice Winocourové promítají česká kina od 30. července.

Hlavní hrdinku Sarah potkáváme v Evropě na výzkumné stanici, pak v Rusku a nakonec v Kazachstánu na vesmírné základně Bajkonur, odkud má být její raketa odpálena do vesmíru.

Režisérka Alice Winocourová natáčela na skutečných místech a ukázala i autentické extrémně náročné tréninky, z nichž mnozí diváci můžou mít fobii už jen při pouhém pohledu – Sarah v prudké odstředivé páce, Sarah v těžkém skafandru potopená pod vodou, Sarah opravující v časovém limitu rozbitou vesmírnou loď…

Čeká ji totiž první výrazný kariérní schod: mezinárodní vesmírná mise. Jenže má sedmiletou dceru. Stella (Zélie Boulant-Lemesleová) je pro Sarah zároveň motorem, který ji žene vpřed, i brzdicí Achillovou patou.

Žena středem vesmíru

Film téma místy zpracovává trochu schematicky. Ve vztahu matka – dcera – práce, ve snaze ukázat, že ženy vždy musí prokázat větší odolnost a dovednost než muži. V náznacích, že ženám se neodpouští ani zlomek únavy či citu, zatímco mužům projde lajdáctví i poetická duše.

Někdy je až příliš vidět, že snímek napsala a režírovala žena, například v nápadném důrazu na city spíše než na tvrdou práci. Na druhou stranu může být Proxima pro některé ženy inspirací, že skloubit mateřství a kariéru i za cenu obětí možné je. Pocitem tiché síly bude promlouvat v obecenstvu spíš k divačkám než k divákům.

V plné míře ale Proxima využívá šanci na mezinárodní herecké obsazení, které jí prostředí internacionálního vesmírného projektu dává. V hlavní roli Sarah vyniká francouzská hvězda Eva Greenová, kolem níž se pohybují další herci, kteří mají našlápnuto na to, být brzo velkým jménem světového filmu, pokud jím už nejsou, jako například Američan Matt Dillon, Němci Lars Eidinger a Sandra Hüllerová nebo Rus Alexej Fatějev.

Prostředí zajímavější než příběh

Je třeba ocenit, že se režisérce podařilo dostat do blízkosti atraktivního prostředí mezinárodní kosmonautiky a ukázat, jak se vesmírná mise připravuje a co pro ni kosmonautky i kosmonauti musí podstoupit či obětovat. Jak vypadá Bajkonur a odlet rakety.

Tyto cenné dokumentární postřehy tvoří silnou přidanou hodnotu k tradičnímu příběhu o rozkolu mezi mateřstvím a kariérou. V závěru korunovaném fotografiemi žen astronautek, jimž se skloubit rodičovství a kariéru podařilo.

V premiéře Proximu uvedl loni mezinárodní filmový festival v Torontu a před vstupem do široké české distribuce byl snímek součástí přehlídky Tady Vary.