Recenze: Než skončí léto, lze žít a umírat zároveň

Krásný a dojemný, ale ne kýčovitý a sentimentální je australský film Než skončí léto režisérky Shannon Murphyové. V originále Babyteeth, tedy v doslovném překladu „mléčné zuby“. Snímek vstupuje do široké české distribuce poté, co otevíral přehlídku Tady Vary.

Podle uměleckého ředitele MFF Karlovy Vary Karla Ocha byl film Babyteeth jedním z největších překvapení loňského festivalu v Benátkách, odkud Toby Wallace odjel s Cenou Marcella Mastroianniho pro mladé herce.

Hlavní hrdinkou je ale Milla, která právě potkala svou první lásku. Pro šestnáctiletou dívku je to ovšem i láska poslední, protože je vážně nemocná. Narkomana Mosese (jehož hraje zmíněný Toby Wallace) k Mille zpočátku přitahuje její přístup k lékům i penězům, ale zároveň je v něm i jakási odstředivá síla, když si uvědomí, že dívka ho bezmezně miluje a on ji svým chováním zraňuje víc, než by si zasloužila.

Mille dala filmovou podobu dvacetiletá Australanka Eliza Scanlenová, herečka se strmě stoupající kariérou. Upoutala na sebe pozornost v seriálu Ostré předměty nebo v historickém dramatu Malé ženy. Postava Milly je pro ni první hlavní rolí v celovečerním filmu.

Nejhorší podoba rodičovství

S novou situací se musí vyrovnat i rodiče, jejichž dobře vychovaná dcera, která chodila do houslí a ze školy šla rovnou domů, najednou začne vzdorovat. Vzdaluje se od nich hned nadvakrát: tím, že umírá, i tím, že dospívá. Od života, který jí zbývá, si chce vzít co nejvíc. Rodiče ve snaze svému dítěti poskytnout to nejlepší přistoupí na „nejhorší podobu rodičovství, co si dovedu představit“.

Matka (Essie Davisová) nemoc své dcery zvládá s pomocí psychofarmak a i otec, zavedený psychiatr, v nitru lavíruje nad propastí. Ztvárnil ho Ben Mendelsohn, českým divákům známý spíše z amerického mainstreamu (Temný rytíř povstal, Rogue One: Star Wars Story), kritici se ale shodují, že otec v Než skončí léto je jeden z nejlepších výkonů v kariéře tohoto australského herce. Svou postavu předkládá s hereckou virtuozitou.

Co vchází do tvých snů

Jestli se podle babských rad soudí kvalita filmu na základě toho, kdy si na něj druhý den ráno vzpomenete, pak Než skončí léto nejenže zní v hlavě ihned po probuzení, ale dokonce vchází svou tichou krásou do snu. 

Snímek vznikl podle stejnojmenné hry Rity Kalnejaisové, která divadelní text zároveň převedla i do filmového scénáře. Tvůrkyním se ale podařilo odbourat divadelnost a proměnit jevištní drama v plně funkční vizuální dílo.

Specifický tón filmu spoluvytvářel i kameraman Andrew Commis. S blížícím se závěrem ladí obraz do tyrkysového nádechu, čímž podtrhuje lyrické vyznění, které spěje k překvapivému básnivému konci.

Povedený debut

V záplavě celovečerních prvotin, jejichž nezralost se někdy vydává za modernost, je až s podivem, že takový dokonale komplexní film mohla natočit debutantka. Těžko v něm hledat jeden zbytečný záběr, dialog, okamžik, všechno na sebe plynule a přirozeně navazuje. 

Může tak posloužit i jako návod pro začínající filmaře, jak natočit vynikající jednoduchý film o rodinných vztazích, který osloví celý svět.