Filmová upoutávka týdne: Štěstí, to je kytka jenom malá. A možná ne tak neškodná

Původem rakouská filmařka Jessica Hausnerová zaujala před deseti lety snímkem o víře nazvaným Lurdy. V Cannes naposledy uvedla dílo Malý Joe, v němž vědkyně Alice vyvinula rostlinu, která má lidem přinášet štěstí. Film, který si na festivalu vysloužil ocenění pro herečku v hlavní roli, dorazí do českých kin 13. února. Kritici dávají snímku označení jako „znepokojující“ a „hypnoticky děsivý“.

Alice je vědkyně, která pracuje ve společnosti zabývající se vývojem nových rostlinných druhů. Zrovna vypěstovali karmínovou květinu, která má zvláštní terapeutické účinky. Pokud je udržována při ideální teplotě, řádně zalévána a pravidelně se s ní mluví, přináší svému majiteli pocit štěstí.

Alice poruší firemní předpisy a jeden exemplář vezme domů jako dárek pro svého syna Joea. Společně rostlinu pojmenují Malý Joe. S tím, jak květina roste, začne Alice pojímat podezření, že nemusí být tak neškodná, jak si myslela. Syn se začíná chovat zvláštně, ale není to jenom pubertou? A co kolega Chris v práci, který se také nadýchal pylu nové květiny a také působí jinak?

Režisérka a spoluscenáristka Jessica Hausnerová, pro niž jde o její první neanglicky mluvený film, uvádí, že snímek je podobenstvím o tom, co je v nás samých zvláštního a zároveň neznámého a co má dopad na vztahy mezi lidmi. Myšlenka příběhu je totiž podle ní v tom, že každý jednotlivec skrývá jakési tajemství, které nemůže nikdo z vnějšku a vlastně ani jedinec sám zcela pochopit.

„Něco podivného se v nás objevuje nečekaně a způsobuje, že známé vypadá zvláštně. Někdo známý se náhle zdá divný. Blízkost se mění v odstup. Touha po vzájemném porozumění a empatii najednou zůstává nenaplněna,“ podotýká.

Rozpolcená matka

Patrné je to na vztahu svobodné matky a jejího syna. „Film Malý Joe je o matce, kterou mučí špatné svědomí, když chodí do práce a 'zanedbává' své dítě. Ovšem její pocity jsou ambivalentní, protože ty rostliny jsou jejím dalším potomkem, jejím stvořením, výsledkem jejího úsilí. A nechce zanedbávat ani tohle 'dítko',“ nastiňuje autorka.

Hausnerová slavila úspěch už na začátku kariéry se svými krátkými filmy Flora a Inter-View. Jejím celovečerním debutem bylo v roce 2001 drama o dospívání Lovely Rita, který se v Cannes promítal v sekci Un Certain Regard, stejně jako následující snímek Hotel.

S dramatem Lurdy soutěžila na festivalu v Benátkách, získala tehdy cenu filmových kritiků a novinářů FIPRESCI. Následující historické drama Láska šílená bylo v Cannes opět uvedeno v sekci Un Certain Regard a teprve její poslední počin, Malý Joe, už bojoval v hlavní soutěži této přehlídky.

Poslední ročník ale vyhrál jihokorejský Parazit, který aspiruje i na Oscara za nejlepší loňský film. Malý Joe nicméně v Cannes neskončil s prázdnou, oceněna byla za ztvárnění Alice herečka Emily Beechamová, která se dosud objevila třeba v seriálu Into the Badlands či filmu Daphne