Aleš Najbrt má grafický design na triku

Aleš Najbrt se ohlíží v Plzni za svou tvorbou (zdroj: ČT24)

Grafický designér Aleš Najbrt se ohlíží za svou tvorbou od počátku osmdesátých let. Stačí mu k tomu pětapadesát bílých triček, na něž své práce přenesl. Pod názvem Studio Najbrt Basics je do 3. listopadu vystavuje v Západočeské galerii v Plzni.

„Moje práce je můj život,“ prohlašuje Najbrt. Nejvíce ho profesně ovlivnil prý jeho otec, vliv mělo i studium u Jana Soplera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Vybral si obor písmo a knižní grafika.

Jako grafika ho utvářela také spolupráce s Pražskou pětkou, tedy autorskými divadly, jako bylo třeba divadlo Sklep. Dokonce sám tančil v baletní jednotce Křeč a dnes je členem svérázného uskupení Tros Sketos, spolu s výtvarníky Jaroslavem Rónou a Františkem Skálou.

„Začal jsem pracovat s ironií, s humorem a podobně, s určitou provokací v typografii,“ upřesnil, v čem ho tato setkání ovlivnila. „Jednoduché věci lidi hodně iritujou. Tři vykřičníky jako logo Ostravy nebo prase pro 49. ročník filmového festivalu v Karlových Varech,“ zmiňuje jako příklad konkrétní realizace.

Rukopis Studia Najbrt, které založil v polovině devadesátých let, lze najít ve vizuálu České televize, České filharmonie, Českých drah, Národní galerie i ministerstva zahraničí. Jeho práce zahrnují i grafické úpravy hudebních nosičů, knih nebo výstav, navrhl třeba také plakát pro film Pelíšky.

Použití bílých triček jako „plátna“ pro Najbrtovu tvorbu symbolizuje, že (nejen jeho) design je nedílnou součástí života jedince i společnosti. 

Pro katalog k výstavě si trička obléklo přes padesát osobností spřízněných se studiem, třeba režisér Ivan Zachariáš, muzikant Robert Nebřenský, herec Jiří Bartoška nebo výtvarník Michal Cihlář. S Alešem Najbrtem se zájemci mohou potkat i osobně – při komentované prohlídce 26. září. Výstavou je 8. října provede také kurátor Michal Nanoru.