Recenze: Kulka pro Valentýnku prosvištěla pražským Karlínem

Na turné ke své nejnovější desce Gravity se představila v pražském Foru Karlín velšská čtveřice Bullet For My Valentine. Zahrála nejen novinky, ale i osvědčené pecky, které z ní udělaly hvězdy metalcoru první velikosti.

Silný trojlístek předskokanů

Program nedělního večera v pražském Karlíně byl nabitý; jako předvoj si s sebou Bulleti přivezli hned tři předkapely.

Jako první se představili birminghamští SHVPES. Celkem talentovaná partička kolem frontmana Griffina Dickinsona, syna slavného otce Bruce Dickinsona, si pomalu, ale jistě razí cestičku i k českému publiku. Přímočaří rockeři, kteří se nebojí experimentovat, překvapí svou melodičností a rozhodně mají slušně našlápnuto dostat se do užšího povědomí. Devátého listopadu jim navíc vychází nová deska Greather Than.

Jako druzí rozpumpovali publikum američtí Nothing More. Texaské kvarteto, jež si vysloužilo i trojnásobnou nominaci na cenu Grammy, působí na scéně již od roku 2003, do širšího povědomí se však dostalo až s loňskou deskou „The Stories We Tell Ourselves“. Energický set navíc okořenili coverem od Skrillexe. Zazněly i skladby This Is The Time, ke které je mimochodem velmi povedený videoklip, nebo Go to War, jež si odnesla hned dvojnásobnou zmíněnou nominaci včetně té za nejlepší rockový song.

Trojici uzavřeli kalifornští Of Mice & Men. Kapela nesoucí stejný název jako novela Johna Steinbecka se s koncem roku 2016 musela vypořádat s odchodem zpěváka a jednoho ze zakládajících členů Austina Carlilea, který bojuje s Marfanovým syndromem – genetickou poruchou pojivové tkáně, kterou trpěl například i houslista Paganini. Carlilea nahradil dosavadní baskytarista Aaron Pauley a své úlohy se zhostil více než dobře. V nové sestavě se uskupení  představilo už loni při společném turné Five Finger Death Punch a In Flames – shodou okolností taktéž v Karlíně – a i tentokrát se dočkalo vřelého přijetí. Hity našlapaný setlist fanouškům nestačil a vyřvali si i přídavek.

Bulleti rozhodně nevyměkli – alespoň ne na pódiu

Novinka Gravity, v rámci jejíhož představení se odehrává letošní turné, vzbudila v hudebním světě vášnivé diskuse. Kapele, která po zásluze patří mezi špičku světového metalcoru, vyznačující se především říznými kytarami, je vyčítán především patrný odklon ke komerčnějšímu a uhlazenějšímu popu.

Což o to, o jasné změně kurzu nelze polemizovat. Ostatně není to „nešvar“ jen velšské čtveřice. Jisté „vyměknutí“ je poslední dobou vyčítáno vícero kapelám, které tím získávají širší záběr fanoušků, a jistý posun ve vývoji těžko lze někomu vyčítat. Nicméně celková tvorba nestojí a nepadá s jedním albem, o čemž se mohli přesvědčit i návštěvníci pražského koncertu.

Ten odstartoval úvodní skladbou nového alba Leap of Faith, následovanou Over ItNot Dead Yet, Worthless, Letting You Go a šestici novinek uzavírala Piece of Me. Zbytek setlistu už byl našlapaný starými osvědčenými sypačkami včetně hitovek Your BetrayalThe Last FightYou Want a Battle? nebo Scream Aim Fire.

Z předchozího alba se představila úvodní Venom nebo No Way Out, na které si zahostoval jako hlavní vokalista i frontman SHVPES Dickinson. V zákulisí se šeptalo, že tím vypomohl frontmanu Mattu Tuckovi, který si stěžoval na nachlazení a únavu hlasivek. Byť to na něm nebylo vůbec znát a hlasově předvedl svůj standardní slušný výkon, bylo to vcelku příjemné osvěžení.

Fanoušci nezůstali ochuzeni ani o tradiční drum solo bubeníka Jasona Bowlda, jímž vyplnil pauzu ostatních členů kapely v polovině koncertu, a nadšené publikum se dočkalo i přídavku v podobě trojice skladeb, jejž odstarovala již zmíněná No Way Out doplněná o hitovku Tears Don't Fall a Waking the Demon, která celý vyvedený koncert definitivně uzavřela.

Jestli tedy patříte k zástáncům těch, kteří si myslí, že s novou deskou Bulleti tak trochu vyměkli, nenechte se mýlit. Sype jim to stále víc než dobře – alespoň na koncertních pódiích.

• Leap of Faith
    Over It
    Your Betrayal
    4 Words (To Choke Upon)
    Worthless
    Letting You Go
    The Last Fight
    Venom
    Not Dead Yet
    Drum Solo
    Scream Aim Fire
    You Want a Battle? (Here's a War)
    Piece of Me
    Encore:
    No Way Out (with SHVPES)
    Tears Don't Fall
    Waking the Demon

Bullet For My Valentine, často zkráceně BFMV nebo B4MV, je velšská heavymetalová kapela z Bridgendu, která vznikla v roce 1998.
Vznikli pod názvem Jeff Killed John a na začátku své hudební kariéry hráli písně od skupin Metallica a Nirvana. Později vytvořili šest písní, které nebyly nakonec vydány; dvě z nich byly přepracovány později. Kvůli finančním problémům změnili název, následovala i změna stylu hudby. V roce 2002 skupina podepsala smlouvu se Sony BMG na pět alb. Své první EP, Bullet For My Valentine, uvedli 15. listopadu 2004 ve Velké Británii a 30. listopadu ve Spojených státech. Bullet For My Valentine hráli v roce 2011 na českém festivalu Rock For People jako hlavní kapela, sem se vrátili i v roce 2016. Hráli také na festivalu v Donington Parku vedle světově známých kapel jako Metallica, Guns N' Roses, Trivium a Tool. Poprvé se na festivalu objevili v roce 2004 a hráli jen na „vedlejších“ pódiích. V roce 2005, kdy se zvyšovala jejich popularita, začali Bullet For My Valentine hrávat na o mnoho větších stageích. Roku 2006 už hráli na stejném pódiu jako Guns N' Roses a Funeral for a Friend. Pro Guns N' Roses otevírali v New Yorku čtyři vystoupení, v Hammerstein Ballroom 12., 14., 15., a 17. května. Také byli předkapelou pro Metallicu a Iron Maiden. Začátkem roku 2006 byli BFMV účastníky Kerrang! Tour s Aiden, Still Remains a Hawthorne Heights a později hráli na turné spolu s legendární heavymetalovou kapelou Iron Maiden.

Členové:
Matthew „Matt“ Tuck – rytmická kytara, zpěv (1998–současnost)
Michael „Padge“ Padget – sólová kytara, doprovodné vokály (1998–současnost)