Inscenaci roku přitáhla do Ostravy až Ruská zavařenina

Ostrava/Praha - Inscenaci roku našly Divadelní noviny ve stejnojmenné anketě, kterou letos pořádaly už pojednadvacáté, poprvé v Ostravě. Oslovila je zde Ruská zavařenina, parafráze Čechovova Višňového sadu, již v Komorní scéně Aréna nastudoval hostující režisér Ivan Rajmont.

Z mimopražských scén dosud vyhrálo jen v roce 2004 Divadlo Husa na provázku, o rok později Národní divadlo Brno a dvě plzeňské scény - v letech 2005 a 2006 Divadlo Josefa Kajetána Tyla a Divadlo Alfa.

Letošní vítězná inscenace drží ještě jedno prvenství - poprvé má méně než deset hlasů. „V tomto případě 7,5 bodu od osmi tipujících,“ upřesnil redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec. A to přesto, že do ankety se zapojilo 118 respondentů z řad publicistů, teatrologů, kritiků, přispěvatelů a Divadelním novinám blízkých kulturních osobností. 

"Druhá skončila dramatizace Sorokinova románu Den opričníka v režii Kamily Polívkové v pražském Studiu Hrdinů s 5,5 bodu a za ní inscenace Jana Mikuláška Zlatá šedesátá ještě z brněnské Reduty," doplnil další pořadí Hulec. Divadelní adaptace deníkových zápisků režiséra a scenáristy Pavla Juráčka se v loňském roce i s inscenačním týmem přesunula do pražského Divadla Na zábradlí. Už přímo pro pražskou scénu vzniklo pokračování s názvem Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho. To se v anketě dělí o 5. až 6. místo s Gogolovými Hráči v režii Ivana Krejčího v ostravské Aréně.

Režisérským třicátníkům se dařilo. Mikulášek v anketě vedl počtem inscenací - šest. V souhrnu získaly téměř třináct bodů, o trochu více než všechny inscenace Národního divadla dohromady, a to se v anketě objevilo sedm projektů první české scény. Výrazně se prosadil i režisér Jiří Havelka. Jeho Dechovka s domovským souborem Vosto5, inscenovaná v pražské Baráčnické rychtě, je čtvrtá a Poslední trik Georgese Méliese v Divadle Drak se dělí s Nebeského Eyolfkem z Divadla v Dlouhé o sedmé a osmé místo. 

Teprve pak následují první dvě inscenace pražského Národního divadla - Myslivečkova opera Olimpiade režisérky Ursel Herrmannové je devátá a Havlova Zahradní slavnost Dušana Davida Pařízka desátá.

Co z výsledků ankety podle Vladimíra Hulce plyne? "Hlavním sdělením ankety je vyrovnanost a šíře divadelních aktivit a tipovaných inscenačních výsledků, jež opět ve větší míře oproti minulým létům vznikly v prostředí nezávislé scény. Loňský rok však nenabídl nějaký výrazný projekt, na němž by se shodla převážná část divadelní obce, jako tomu bylo za časů Burešové, Lébla, Pitínského, Morávka, Radoka, Miroslava Krobota či Pařízka. Je tu ovšem (vedle stále vitálního doyena Nebeského) mladá trojice režisérů Špinar, Havelka a Mikulášek, kteří výrazně utvářejí současnou tvář (post)moderního českého divadla."

Vydáno pod