Na zebrách Victora Vasarelyho přechází zrak

Na zebrách Victora Vasarelyho přechází zrak (zdroj: ČT24)

Victor Vasarely navázal na geometrickou abstrakci Františka Kupky a Kazimira Maleviče a přetvořil ji do nového směru: op-artu neboli optického umění. Jeho populární sítotisky zeber je možné prohlédnout si v pražské Galerii Moderna.

Maďarský rodák (* 1906) vyrůstal na Slovensku, většinu života ale prožil ve Francii. V Paříži začínal Vasarely jako reklamní grafik a vytvořil například logo pro automobilku Renault. Jeho oblíbenou technikou byl sítotisk a sériová výroba děl. Tvrdil, že i malý pohled může mít pro člověka větší význam než ten největší obraz. 

„Od sedmdesátých let se věnoval trojrozměrným objektům v prostoru, což je spojeno s architekturou, protože v té době začíná největší rozmach jeho realizací v architektuře,“ připomíná Martin Zeman z Galerie Moderna.

Geometrie a klam

Vasarely svojí tvorbou ovlivnil nejen architekturu a propagační umění, ale také dekorativní umění a módu. Ve výtvarném umění je považován za jednoho z představitelů kinetického umění a op-artu, tedy směru využívajícího poznatky z geometrie a optiky.

Vasarelyho tapisérie Zebras z roku 1938
Zdroj: Vladislav Galgonek/ČTK

„Těžko mluvit o op-artu, který pak následoval v padesátých letech. On vycházel z jiného uměleckého směru: Bauhausu,“ podotýká Zeman. Vasarely už na začátku své umělecké kariéry experimentoval se světlem a stínem a jeho oblíbenou barvou byla černá.

Vděčným motivem se tak přirozeně stala zebra. Černou a bílou později vystřídaly složité geometrické tvary. Barvy vybíral s matematickou přesnosti – jeho cílem bylo tvořit optické iluze a klamat lidský zrak.

Největší sbírku Vasarelyho děl v Česku vlastní muzeum v Olomouci. Do pražské galerie se zájemci na jeho zebry mohou přijít podívat do 9. září.