Supraphon „nemluví“ se streamovacími službami

Supraphon stáhl mluvené slovo ze streamovacích služeb (zdroj: ČT24)

Hry Divadla Járy Cimrmana, příběhy Spejbla a Hurvínka nebo audioknihy Jana Wericha už posluchači nenajdou na internetových portálech Spotify, Deezer či iTunes. Nahrávací společnost Supraphon totiž stáhla ze streamovacích služeb svůj katalog mluveného slova. Společnosti se to prý nevyplácelo.

Podle Supraphonu byl tento způsob distribuce neefektivní. Většina uživatelů sice preferovala levnější streamování, zároveň ale výrazně poklesl zájem o jednorázové stahování.

„Streamovací servisy platí za přehrání jednoho tracku. To znamená, že zaplatí stejně za jedno přehrání hodinu a půl dlouhé divadelní hry jako jedné tříminutové písničky,“ vysvětluje Michal Koch z digitálního obchodního oddělení Supraphonu.

Streamování aneb A komu tím prospějete?

V hudebním průmyslu streaming loni porazil prodej fyzických nosičů a digitální stahování nahrávek a stal se největším zdrojem příjmů hudebního průmyslu. O jeho prospěšnosti pro autory se ale diskutuje. Velká část peněz se totiž dostane jen k malé skupině hudebníků. Na méně známé často zbývají haléře.

„Jsem zastáncem toho, že stotisíckrát pár halířů jsou pořád (větší) peníze než dvacetkrát prodané cédéčko někde na prodejně. Držíme si štíhlý katalog umělců, ke kterým můžeme přistupovat komplexněji a starat se o větší spektrum aktivit,“ podotýká ale například Lukáš Rychtařík spojený s organizací IFPI (Mezinárodní federace hudebního průmyslu) a také s menším vydavatelstvím Championship Music, které spolupracuje třeba s Benem Cristovaem nebo Borisem Carloffem.

Celosvětové prodeje hudby za rok 2017
Zdroj: ČT24/Agentura Nielsen

Streamování nemění jen poměry v hudebním průmyslu, ale i fanoušky. „Tyto platformy se vlastně staly kamenným obchodem, rádiem, kritikem i kamarádem, který nám doporučuje, co za hudbu poslouchat. A hudba se začala dělit ne na žánry, ale podle ročních období, nálad, příležitostí,“ domnívá se hudební publicista Miloš Hroch.

Koncertem nic nezkazíte

Najít takový způsob prodeje hudby na internetu, aby byli spokojení fanoušci i hudebníci, není snadné. Zaručená cesta, jak mohou lidé podpořit svou oblíbenou kapelu nebo svého interpreta, nicméně zůstává podle odborníků stejná – koupit si vstupenku a jít na koncert.