„Vidím lidstvo černě.“ Maďarské šílenství zasáhlo pražskou galerii

Odvrácenou stranu současného světa řeší pětice maďarských umělců na výstavě Gloomy Sunday v pražské Trafo Gallery. Autory spojuje zájem o témata z hlubin lidského vědomí: otázky smrti, sexuality a identity.

Video Události v kultuře
video

Maďarské Gloomy Sunday na výstavě

Například malíř Csaba Kis Róka se snaží ukázat, že lidské tělo je mnohem víc než jen maso, kosti a krev. Schválně ho proto deformuje, aby ukázal jeho temnou podstatu. „Občas vidím lidstvo velmi černě,“ přiznává, přesto neztrácí naději na lepší vyhlídky: „Věřím, že můžeme hlavní problémy vyřešit. Dnes společnost trápí třeba otázky fašismu nebo rasismu.“

Do Prahy přivezl malíř i obraz známé české kreslené postavičky – Krtka. Pojal ho ovšem po svém, přestože vycházel ze vzpomínek na jeho podobu od Zdeňka Millera. „Matka dala mému synovi mou starou knížku – a já jsem poznal ty ilustrace. Byla to totální melancholie,“ podotkl ke vzniku obrazu.

Kresby a sochy dalšího vystavujícího umělce Lászlóa Györffyho jsou ovlivněny tvorbou Hieronyma Bosche. Hlásí se k umělecké skupině, která si říká budapešťský horor. Podobně jako Róka pracuje s deformací, jak je vidět na vystavené parodii lidských hlav.

„Násilí je součástí lidské podstaty,“ nepochybuje Gyõrffy. „Pesimistický pohled na věc je hlavním tématem mých prací, ale zároveň je v něm vždy špetka černého humoru. A myslím si, že většina autorů na této výstavě vyznává stejný přístup.“

Přesvědčit se o jeho slovech mohou návštěvníci výstavy s podtitulem Hungarian Madness (maďarské šílenství) do 12. srpna. Dílo všech pěti umělců navíc přibližuje dvojjazyčný katalog.