Krása recyklace. Ostravský Dům umění se nebojí Napřed uhořet

Ostravský Dům umění se nebojí Napřed uhořet (zdroj: ČT24)

Ostravský Dům umění představuje nejnovější tvorbu předního českého fotografa Ivana Pinkavy. Na výstavě s názvem Napřed uhořet/Burning Through spojil síly s mladým sochařem Eliášem Dolejším. Společnými jmenovateli jejich projektu jsou proměna, čas a jeho pomíjivost.

„Název výstavy Napřed uhořet naznačuje postoj. Neznamená přímo oběť nejvyšší. Není jednorozměrný. Podstatným momentem je proces hoření. Látková proměna,“ uvedl kurátor Petr Vaňous. Tvorba podle něj předpokládá energetické spalování. „Právě tudy vede cesta k tomu, aby transformací něco vzniklo,“ uvažuje kurátor.

Mnohá díla mají v Ostravě výstavní premiéru. „Vystavené fotografie jsou vesměs z posledních tří let, kdy jsem začal pracovat s barvou,“ upozornil Ivan Pinkava, který proslul svou černobílou tvorbou. „Pro mě je to velký posun a velká změna i v myšlení, jak se dívat na fotografii.“

Odpad, iluze, zázrak

Fotografické dílo Ivana Pinkavy (1961) a sochařskou tvorbu Eliáše Dolejšího (1982) spojují podobná témata a postupy. Společnými náměty v jejich tvorbě jsou čas a transformace, včetně návratu a recyklace.

„Působí to luxusně, ale ve výsledku všechny ty věci, které tady jsou, jsou v podstatě odpady, předměty, které jsem našel. Zázrakem fotografie je možná právě iluzivnost, kterou dokážeme vytvořit,“ popisuje Pinkava.

Eliáš Dolejší téma uchopil obdobným způsobem. „Hodně recykluji, sbírám odpady, sebral jsem umyvadlo od popelnice, odlil jeho vnitřek, který mě určitým způsobem bavil, a dál s tím pracuju,“ ukazuje sochař jeden ze svých artefaktů.

Expozice Napřed uhořet/Burning Through bude k vidění do 10. června. Dům umění zároveň hostí výstavu Dar aneb Pocta Emanuelu Křenkovi. Představuje velkou část sbírky, kterou známý opavský herec a milovník umění odkázal Galerii výtvarného umění v Ostravě.