Nominace divadelní kritiky se zabraly do Deníku zloděje. I Maryša je jejich šálek kafe

Deník zloděje z pražského Divadla Masopust získal nejvíce, tedy po třech nominacích na Ceny divadelní kritiky za loňský rok. Více než jednou se ještě může chlubit i a Maryša z Národního divadla Praha a Naivní divadlo v Liberci, z tvůrců dosáhl hned na dvě nominace scénograf Marek Cpin. Nominované v 26. ročníku ankety časopisu Svět a divadlo vybíralo osmdesát kritiků. Ceny budou předány při slavnostním večeru 18. března v pražském Paláci Akropolis - v přímém přenosu na webu ČT24.

Nejvíce nominací má Maryša a Deník zloděje
Zdroj: Národní divadlo Praha/Divadlo Masopust Autor: Martin Špelda/Josefína Rašilovová

Nejlepší inscenace mohla vniknout v Divadle v Dlouhé, kde se Hana Burešová (úprava a režie) a Štěpán Otčenášek (úprava) s odvahou pustili do dramatické klasiky: Lucerny od Aloise Jiráska. Klasický kus se současnému divákovi podařilo přiblížit i Davidu Jařabovi. V Divadle Na zábradlí po svém upravil a zrežíroval Shakespearova Macbetha, uvedl ho s podtitulem „too much blood“ a hraje ho v „primitivní“ angličtině.

Zábradlí své jeviště propůjčuje dalšímu nominovanému – Divadlu Masopust. V režii Jana Nebeského tu vznikla mysteriózní opera Deník zloděje na motivy stejnojmenné novely Jeana Genera a básní barokního duchovního Bedřicha Bridela.

Inscenace si vystačí s jediným hercem – Miloslavem Königem – a klavírním doprovodem Martina Dohnala. Oba se za své výkony dostali i do samostatných nominací. Dohnal v kategorii hudba roku. Ta mohla zaznít také od Ivana Achera v Dynastii, sáze židovské rodiny, jejíž historie vypovídá o amerických dějinách. Nastudovali ji v Huse na provázku. Anebo ji mohla vytvořit skupina Kora et le Mechanix (Michal Kořán a Filip Homola) pro Naivní divadlo v Liberci a jeho experimentální cestopisnou inscenaci s předlouhým názvem: Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých.

AnderSen (Divadlo Na zábradlí)
Zdroj: Divadlo Na zábradlí

Liberecká inscenace je díky výpravě Kamila Bělohlávka nominována i na nejlepší scénografii. Tu, dokonce dvakrát, vytvořil také Marek Cpin – ve fantazii na motivy Andersenových pohádek a dětských nočních můr AnderSen v Divadle Na zábradlí a v dramatu Maryša v pražském Národním. Do scénografických nominací se dostal ještě Tomáš Rusín, autor scény v opeře Kaiji Saariaho Láska na dálku, kterou uvádí pro změnu brněnské Národní.  

Zmíněný herec Miloslav König se dostal do výběru nejlepších mužských hereckých výkonů. Stejně jako Ondřej Brousek, který zaujal jako Peer Gynt ve stejnojmenném Ibsenově veršovaném dramatu o hledání sebe sama v Divadle na Vinohradech. Poznání čeká i na racionálního inženýra z dramatizace románu Maxe Frische Homo Faber. Na jevišti Činoherního studia Ústí nad Labem v této roli exceluje Martin Finger. 

Mezi herečkami si podle Cen divadelní kritiky pozornost zaslouží Pavla Beretová jako Maryša v novém nastudování dramatu bratří Mrštíků v pražském Národním divadle. V brněnském Národním divadle jí konkuruje Ivana Hloužková, která se ve hře Strach jíst duši coby šedesátiletá vdova navzdory předsudkům zamiluje do o generaci mladšího přistěhovalce. A po jevišti si možná i kritiky podmaní svým výkonem Eva Salzmannová. V monodramatu Jasno lepo podstín zhyna vypráví v pražské MeetFactory příběh o osamělém podivínovi a psovi.

Jasno lepo podstín zhyna
Zdroj: MeetFactory Praha
Autor: Andrea Černá

Kritici každoročně oceňují také tuzemské divadelní novinky. Ocenění za poprvé uvedenou českou hru si loni mohl vysloužit Jiří Havelka spolu s DD, tedy zkratkou, pod níž se skrývají herci ze souboru Dejvického divadla za Vraždu krále Gonzaga. Hra zkoumající hranice mezi pravdou a fikcí vychází z Hamleta, vraždy Putinova kritika Alexandra Litviněnka i podstaty herectví.

Zaujali i Natalie Kocab pitvou rodiny v inscenaci Pohřeb až zítra a Tomáš Vůjtek, jehož Smíření o poválečném odsunu Němců uzavírá trilogii o určujících okamžicích českých dějin minulého století. Ceny divadelní kritiky (respektive jejich předchůdce Ceny Alfréda Radoka) zaujaly už první dvě Vůjtkovy hry z tohoto tematického cyklu: S nadějí i bez ní a Slyšení.

Všechny uvedla ostravská Komorní scéna Aréna, která se může stát divadlem roku 2017. Šanci na tento titul mají také pražské Divadlo v Dlouhé a opera brněnského Národního divadla. 

Ceny kritiky se opět neohlíží jen za minulostí, ale snaží se rozpoznat i talent, který je příslibem pro divadelní budoucnost. V roce 2017 se jako nejvíce talentovaní jevili režisér Adam Svozil a herečky Kateřina Dvořáková a Eva Hacurová. 

Uděleno už bylo ocenění za největší zážitek ze zahraničního divadla. Ten kritikům dopřála inscenace Prokletí (Klatwa), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou.