Frida Kahlo se znala nejlíp, bez mýtů ji teď poznávají v Miláně

Milánské muzeum připravilo velkou výstavu Fridy Kahlo (zdroj: ČT24)

Dosud nejobsáhlejší evropskou výstavu malířky Fridy Kahlo připravilo milánské Muzeum kultury. Většina ze stovky jejích prací – včetně fotografií nebo dopisů – je tu k vidění vůbec poprvé. Například obrazy ze dvou největších sbírek této umělkyně v Mexiko City. Autoři výstavu nazvali Beoynd the Myth, tedy, volně přeloženo, co se skrývá za mýty.

I třiašedesát let po její smrti budí dílo svérázné malířky pozornost. Za svůj život vytvořila přes dvě stovky obrazů, třetina z nich jsou autoportréty. Prý proto, tvrdila sama Kahlo, že bývá často sama, a tak samu sebe zná nejlépe. 

Celoživotně trpěla bolestí, při nehodě autobusu prodělala vážná zranění, která se přes množství operací nikdy nezahojila. Přesto se ve svých obrazech nevyhýbala vtipu a ironii, z jejích zátiší zase vyzařovala smyslnost.

Tvorba Fridy Kahlo, její umění a poetika jsou absolutně inovační, v její době dokonce revoluční. Měla neobyčejné technické dovednosti.
Diego Sileo
kurátor výstavy

Autoři výstavy dávají jednotlivá díla do souvislostí. Historické fotografie doplňují archeologické a etnografické objekty z místní stálé expozice věnované Latinské Americe. Kromě hledání vlastního ega Fridu Kahlo fascinovala domorodá kultura rodného Mexika. Té je na výstavě věnovaná speciální sekce.

„Nebylo pro ni jen její zemí, ale i přirozeným prostředím. Proto je velká část výstavy věnována právě tomuto vztahu, a to nejen organicky, tedy v obrazech se zátiším, ale i v kontextu mexické společnosti, s portréty lidí, kteří ji obklopovali,“ doplnil kurátor Diego Sileo. 

Výstava Fridy Kahlo v Muzeu kultury v Miláně
Zdroj: Mairo Cinquetti/ČTK/ZUMA

Výstava vznikala šest let. V roce 2007 její autoři získali přístup do archivu v Casa Azul – Modrém domě, kde autorka v Mexiko city žila. „Našel jsem materiál, který konkrétně zobrazuje Fridin vztah k umělecké tvorbě. Z akademického a vědeckého hlediska je právě její pohled tím nejzajímavějším,“ domnívá se kurátor Diego Sileo. 

Podle kurátorských zjištění si Frida Kahlo byla mimo jiné vědoma vlivu svého o dvacet let staršího manžela malíře Diega Rivery na svou tvorbu a snažila se mu vyhnout. Návštěvníci, kteří se naopak tvorbě Fridy Kahlo vyhnout nechtějí, mohou na výstavu v Miláně zajít do 3. června.