O rodičích a dětech. Plzeňský Hamlet se soustředí na své pocity

V Plzni nastudovali operu Hamlet (zdroj: ČT24)

Být, či nebýt, ptá se Shakespearův hrdina v jednom z nejslavnějších světových dramat. Právě teď si tuto otázku klade dánský princ na jevišti Nové scény plzeňského Divadla J. K. Tyla. Jako další premiéru sezony tu nastudovali francouzskou operu Hamlet.

Shakespearovo drama, stejně jako opera, zavedou publikum na dánský hrad Elsinor. Princ Hamlet se nemůže smířit se smrtí svého otce, kterého zavraždil jeho vlastní bratr Claudius. Navíc se oženil s vdovou.

„Tématem inscenace a režijní koncepce je vztah rodiče a dětí,“ uvedl režisér nastudování Martin Otava. „Nechybí samozřejmě ani příběh velké lásky, ale na té nestavíme,“ doplnila sopranistka Doubravka Součková, představitelka Ofélie, která z lásky zešílí. Šílenství ale jen nepředstírá, na rozdíl od Hamleta, který ho bere jako prostředek ke své odplatě.

„Tento kus obsahuje všechno. Vášeň, smutek, štěstí i pomstu,“ nepochybuje plzeňský Hamlet, barytonista Thomas Weinhappel.

Představitel francouzské lyrické opery Ambroise Thomas napsal tragédii podle Shakespearova dramatu v druhé polovině devatenáctého století. Režisér Otava v současném nastudování vsadil na minimalismus - žádné kulisy, strohé kostýmy. „Když jako herec nemáte na jevišti vůbec nic, více se soustředíte na mimiku, na pocity,“ vyhovuje Weinhappelovi takové pojetí.   

V Plzni se tento rakouský pěvec k Hamletovi vrací - před dvěma lety stejnou postavu nastudoval v ostravském Národním divadle moravskoslezském, kde za svůj výkon získal loni Thálii. V Divadle J. K. Tyla se v roli prince dánského střídá s Romanem Hozou. 

Thomasovu operu Hamlet uvádí plzeňská scéna poprvé, ve francouzském originále s českými titulky.