Snílek a lhář Peer Gynt poprvé v Ostravě čelí sám sobě

Peer Gynt poprvé sní v NDM (zdroj: ČT24)

Jako variaci faustovského příběhu pojal norský spisovatel Henrik Ibsen drama Peer Gynt o chlapci, posléze muži, žijícím ve světě, který přestal věřit. Poprvé ve své téměř stoleté historii příběh jako činohru nastudovalo nyní Národní divadlo moravskoslezské.

Peera Gynta zamýšlel Ibsen jako literární drama, nepočítal s jeho scénickým uvedením. Přesto devět let po vydání textu, v roce 1876, převedli divadelníci Ibsenův příběh na jeviště.

I diváci se tak mohli seznámit s hlavním hrdinou – snílkem, lhářem, svůdcem a mluvkou, který místo, aby se staral sám o sebe a svou stárnoucí matku, žije už od dětství ve světě snů a fantazie. Chce tak zapomenout na starosti nuzného života, věří, že jeho osudem je nebýt outsiderem, ale že se jednou bude hřát na výsluní. Najednou ale zjistí, že tímto „útěkem“ strávil celý život a nezbyde mu, než čelit sobě a svým vlastním činům. Téma, které není vzdálené ani současnému publiku.

Každý člověk řeší nějaké problémy a musí přijmout zodpovědnost za to, co vyplyne z jejich řešení. Všichni stále přemýšlíme nad nějakým rozhodnutím, jestli bude dobré, nebo špatné, co nám přinese.
Ivan Dejmal
herec

To si jen tak nezahraje

Pro hereckého představitele Peera Gynta Ivana Dejmala je role náročná i fyzicky. Na jevišti musí zdolávat dřevěnou konstrukci, která znázorňuje cestu od Gyntovy nuzné přítomnosti přes říši trollů až ke snům, jakými je dům, v němž chce Peer bydlet se svou milou. „Je to vlastně taková cesta Peera Gynta, jako byste se dívali do nějakého trychtýře, tak dochází k závěrečnému poznání,“ doplnil režisér Pavel Khek.

Peer Gynt (NDM)
Zdroj: Radovan Šťastný/NDM

Cestu se Gyntovi snažili inscenátoři ulehčit – původních sto osmdesát stran textu zkrátili téměř na polovinu. „V tom olbřímím rozměru a pěti dějstvích, z nichž každé by vydalo na samostatnou hru, je to problematické,“ přiznává režisér. „Nicméně téma pokrývá celý život člověka, mapuje ho od dospívání až k posledním věcem, což je pro divadelníky a herce v hlavní roli velmi zajímavé, protože to si jen tak nezahraje.“

Dobová kritika Ibsenovo básnické drama příliš nadšeně nepřijala. Autor ho později přepracoval a dnes je jeho nejhranější hrou. Diváci se za Peerem Gyntem mohou vydat nejen do Ostravy, ale také do pražského Divadla na Vinohradech, které má drama na repertoáru od loňského jara. Hlavní role se zde zhostil Ondřej Brousek.