Přes ploty. Fedor Gál diskutuje s národním socialistou i na jevišti

Fedor Gál diskutuje s národním socialistou Přes ploty (zdroj: ČT24)

Slovácké divadlo uvedlo jevištní adaptaci knihy Přes ploty sociologa Fedora Gála a anonymního dopisovatele Matěje. Zachycuje rozhovor dvou lidí, kteří jsou od sebe názorově zcela vzdáleni. Jedním z nich je stoupenec národního socialismu, který se cítí být utlačován menšinami, druhým sám autor, který se narodil na konci války v Terezíně. Režie se v Uherském Hradišti ujal Michal Skočovský, který je i spoluautorem dramatizace.

Mladý národní socialista Matěj oslovil e-mailem Gála s otázkou, za jaké hodnoty by byl ochoten evropský liberál položit svůj život. Slovenský sociolog, dokumentarista a publicista odpověděl a následovalo několikaleté dopisování, které trvá dodnes. Protagonisté se urputně a s velkým zaujetím přou o odpovědi na otázky, jež považují za klíčové pro společnost.

Naprostá autenticita

Podle Skočovského jsou oba názoroví oponenti velmi sečtělí a mají ucelenou představu o světě: „Zajímalo nás nejvíce téma dialogu dvou protichůdných lidí a názorů, které se střetávají. Matěj je ve svých názorech velmi radikální. Všechno se radikalizuje, vše je v dnešní době těžší. Tohle je něco, co by divadlo mělo říkat a vyhledávat. Neuralgické body společnosti, které otřásají světem. Velmi vyhraněné názory na různá témata.“

Dostávám spoustu mailů a většinou jsou hnusné. Ale od Matěje přišel mail, který byl také trochu hnusný, ale cítil jsem, že je zvědavý.
Fedor Gál
sociolog a spoluautor knihy

Dialog, byť je v případě inscenace velmi emocionální, vnímá jako možnost, jež by měla pomoci překonat společensko-politickou krizi. Zároveň podle něj mezi lidmi obrušuje třecí hrany. Za velkou výhodu považuje naprostou autenticitu textu, který tak může přímo zasáhnout diváka.

Hlavní roli Fedora Gála ztvární Pavel Hromádka. „Je to velice zajímavé. Můžu nahlédnout do jeho názorů, vnitřních trápení. Jestli si to můžu dovolit říct, uvažuji podobně,“ uvedl herec.

Několik Matějů

Matěj se podle něj ve hře postupně mění z trochu otravného chlapce v muže, který s dávkou drzosti a provokativnosti Gála oslovuje. „Z dvou lidí stojících proti sobě se postupně vyvine dialog, ve kterém se vzájemně respektují. I Matěj zestárnul, má dítě, víc mu říká téma rodina. Cítím v tom lidskou blízkost, přestože se jejich názory nezměnily,“ řekl Hromádka.

Postava Matěje se při představení přelévá z jednoho protagonisty na druhého. „Měli jsme několikahodinové debaty s herci, všichni přinášeli své názory na text i na dějinné skutečnosti. Zjistili jsme, že kus Matěje je v mnoha lidech. Z toho důvodu jsme se rozhodli ho vtělit do několika lidí, kteří jsou věkově, společensky, sociálně rozdílní,“ řekl režisér.

V inscenaci se představilo hned devět herců Slováckého divadla. Na dramatizaci novinky Přes ploty se se Skočovským podílel Martin Kubran. Kostýmy navrhla Kateřina Doleželová, hudbu složil Ondřej Švandrlík. Dramaturgie se ujala Markéta Špetíková.