Filmová upoutávka týdne: Daniel Day-Lewis se loučí s herectvím

Ve věku šedesáti let se s hereckou kariérou dobrovolně loučí Daniel Day-Lewis. Svůj poslední výkon věnoval filmu Nit z přízraků od Paula Thomase Andersona. Vzájemná spolupráce už Day-Lewisovi vynesla jednoho Oscara. Přinese role náročného módního návrháře další ocenění? V únoru budou moct posoudit i čeští diváci.

Daniel Day-Lewis je herecký gigant. V počtu Oscarů pro herce v hlavní roli v podstatě nemá konkurenci, za svou kariéru získal tři. Prvního dostal už v roce 1989 za snímek Moje levá noha, další mu v roce 2007 vyneslo dílo Až na krev a do třetice bodoval svým minulým filmem Lincoln, kde se vžil do role amerického prezidenta, jenž zrušil otroctví.

Tak úspěšný jako Day-Lewis byl jenom Jack Nicholson, který má také tři sošky, ale jedna z nich je za vedlejší roli. Zároveň Day-Lewisovi jedna chybí, aby dorovnal nejúspěšnějšího člověka v Hollywoodu – Katharine Hepburnovou, která má na kontě čtyři nejprestižnější ceny.

Třeba se mu to podaří s filmem Nit z přízraků. Další šanci už mít asi nebude. Oznámil totiž odchod z herecké branže, přičemž Nit z přízraků je jeho posledním příspěvkem světu filmu.

Dílo je zasazeno do Londýna padesátých let a sleduje postavu návrháře Reyoldse Woodcocka, jehož pečlivě „navržený“ svět naruší láska, což zřejmě přinese komplikace, protože Reynolds „má pocit, že láska je mu zapovězena“.

Aby se z filmu nestalo banální melodrama, by měla zajistit osoba Paula Thomase Andersona na pozici scenáristy a režiséra. Oceňovaný tvůrce si své projekty pečlivě vybírá a s pečlivostí je i dotahuje do finální podoby. Většinou také netočí tempem jako Woody Allen.

Jeho prvním velkým úspěchem byly Hříšné noci z roku 1997, které mu vynesly nominaci na Oscara za scénář. O dva roky později jeho pověst talentovaného autora potvrdil film Magnolia.

V roce 2007 poprvé spojil síly právě s Danielem Day-Lewisem na naftařské fresce Až na krev, o pět let později pak nahlédl do scientologických kruhů s Mistrem. Jeho dosud posledním snímkem byla Skrytá vada natočená podle knihy Thomase Pynchona. A zatímco pro Day-Lewise bude práce na Niti z přízraků poslední, pro Andersona je to v něčem poprvé. Sám se totiž tentokrát postaral o kameru.