Britský umělec pohřbil v Břežanech MiG-21. A s ním i jeho epochu

Mladý britský umělec Roger Hiorns nechal v parku Výzkumného centra ELI Beamlines v Dolních Břežanech nedaleko Prahy pohřbít pod zem vojenský letoun MiG-21. Akci pořádá Galerie Rudolfinum při oslavách sté výstavy, kterou zahájila před dvěma týdny. Uložení kultovního letadla pod zem v areálu, který slouží výzkumu, má značit střídání vědeckých epoch.

Výrazný představitel mladé umělecké generace Roger Hiorns v Rudolfinu vystavoval před dvěma lety a ideu pohřbívání letadel autor sleduje několik let – první zahrnutí letounu hlínou uskutečnil loni.

„Všichni se ptají po smyslu té akce. Je ale diskutabilní nebo problematické zodpovědět smysl uměleckého díla. Důležité jsou souvislosti a kontext, není to jakékoliv letadlo na jakémkoliv místě v jakémkoliv čase, je to hodně specificky a hodně konkrétně vázané na toto prostředí,“ řekl kurátor David Korecký.

Podle něj hrála významnou roli při výběru lokality skutečnost, že je v místě začínající vědecké centrum. „Vědecké centrum stojí na něčem, co je pro běžného smrtelníka neznámé: Jestli se tady najde nový lék na rakovinu, nebo jestli se tady vyzkoumají nové vlastnosti materiálu, o kterých ještě nikdo ještě netušil,“ dodal.

Pohřbení migu v Břežanech je proto podle něj symbolický akt, při kterém se loučí epocha vývoje představovaná právě slavným typem letounu. Sovětská stíhačka Mikojan-Gurevič MiG-21 létá od začátku šedesátých let dodnes; užívala ji letectva více než padesáti zemí a v několika z nich je stále ve službě.

MiG-21 bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů, což z něj činí nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, legendu stíhacího letectví východního bloku za studené války. Účastnil se také arabsko-izraelských válek nebo války ve Vietnamu. V letech 1961 až 2005 byly migy i ve výzbroji Československé lidové armády a poté Armády České republiky.

Pohřbení letounu MiG-21
Zdroj: Ondřej Deml/ČTK

Stroj, který nebojoval

Získat letoun, který by bylo možné pohřbít, nebylo jednoduché, podobné stroje jsou velmi nákladné a starší kusy se stávají i památkově chráněnými. V úvaze bylo i dopravní letadlo, nakonec se získala stíhačka.

MiG-21 MF číslo 4313, který mizí pod břežanskou zem, byl vyroben v roce 1971 a vyřazen ze služby v roce 1996. Stroj nalétal 1773 letových hodin, bojových akcí se ale neúčastnil. Před uložením do země prošel dekontaminačními a konzervačními pracemi, aby neobsahoval nic, co by mohlo znečistit životní prostředí.

Uložení letadla přihlížely desítky lidí. Před zvednutím do vzduchu ho zaměstnanci realizační firmy podepřeli speciálními hevery a zatáhli podvozek letadla do trupu. Po vyzvednutí stroje jeřábem řídili dva pracovníci firmy pomocí dvou provazů jeho směr a díky tomu se jim povedlo letadlo do připraveného hrobu umístit přesně podle plánu. Stavební firma bude stroj zakopávat nejméně tři dny.

Z celé akce vznikne podle Koreckého patnáctiminutový film. Místo, kde je letadlo pohřbeno, nebude nijak výrazně označeno. „Jednou z možností je QR kód vylaserovaný do nejbližší lavičky, po jehož načtení se dozvíte více informací,“ doplnil Korecký.