Rakousko a Erotikon. Marienbad Film Festival se nebojí experimentovat

Současné rakouské snímky a česká filmová avantgarda počátku třicátých let zajímají nejvíce letošní ročník Marienbad Film Festivalu. Diváci uvidí mimo jiné restaurované filmy Gustava Machatého: Erotikon a Ze soboty na neděli. Přehlídka, která se v Mariánských Lázních koná podruhé, se zaměřuje především na nezávislou a experimentální kinematografii.

Erotikon (1929, režie: Gustav Machatý)
Zdroj: AČFK

Ve druhém ročníku se festival rozšiřuje. Například o soutěž nových českých filmů, které se nebojí experimentovat s formou ani obsahem. „Za všechny bych jmenoval intimní dokument slovinského režiséra žijícího v České republice Črta Brajnika Dopisy otci nebo animovaný Sunshine Víta Pancíře. Událostí bude také uvedení velmi neobvyklého promítacího přístroje – tzv. promítačky – Jana Kulky,“ upřesnil dramaturg Jiří Forejt.

Zahraničnímu experimentálnímu filmu patří sekce Cinema Excelsior, letos zaostřená na Rakousko. „Vedle děl legend jako jsou Peter Tscherkassky nebo Peter Kubelka, promítneme také díla mladší a střední generace autorů včetně devíti premiér. Velmi zajímavý tvůrce Björn Kämmerer, který své filmy uvádí stále na 35mm filmovém pásu, přijal naše pozvání do poroty české soutěže,“ doplnila programová ředitelka festivalu Tereza Cz Dvořáková.

Přehlídku 29. srpna zahájil mimo jiné devítiminutový dokument o Mariánských Lázních z počátku dvacátých let. Následoval jeden z nejslavnějších filmových muzikálů Zpívání v dešti. Do Hollywoodu padesátých let se přehlídka vrátí i na závěr v sobotu 2. září. Zakončení bude opět muzikálové – obstará ho romantický snímek s Audrey Hepburnovou a Fredem Astairem Usměvavá tvář.