Múza Thálie má předplatné v Národním divadle moravskoslezském

Praha - Příběhy známé i z filmového plátna a osudové lásky, takový vkus převažuje ve výběru bohyně Thálie, která osobně, nápadně podobná Taťjaně Medvecké, dohlížela na předávání jubilejních, dvacátých divadelních cen nesoucích její jméno. Nejspíš by se jí kromě starořečtiny vyplatilo osvojit si i ostravštinu, bezkonkurenčně nejlépe si totiž vedlo Národní divadlo moravskoslezské. A věřte nevěřte, dostalo se i na Spejbla a Hurvínka.

Přestože při udílení divadelních i filmových cen se letos zdálo, že je jen Ivan Trojan a pak dlouho nic, činoherní Thálie mu o sebe rozšířit sbírku nedopřála. Jeho Bůh z Dejvického divadla zůstal jen u nominace, cena patří Richardu Krajčovi. Vysloužil si ji výkonem v inscenaci Deštivé dny pro dva herce (tím druhým je David Švehlík) v pražském Divadle Ungelt. „Musím přiznat, že jsem velmi zaskočený. Omlouvám se pánům kolegům, myslel jsem, že to Ivan letos všechno posbírá,“ přiznal i sám Krajčo při přebírání ceny.

Nicméně i tak to působí, že pokud se letos v umělecké branži někomu daří, tak se mu daří pořádně. Krajčo totiž se svou kapelou Kryštof vysbíral také hudební Anděly, jako sběratel ocenění si tedy s Trojanem nezadá. Podobně úspěšnou sezonu má i Gabriela Míčová, pro kterou je zřejmě role prostitutky ve hře Odpad, město, smrt rolí životní, nebo alespoň v její kariéře velmi podstatnou.

Neminula ji za ni nominace na Ceny Alfréda Radoka, u níž ovšem zůstalo, ani nominace na Thálii, kterou naopak získala. „Velice si vážím rozhodnutí, že jsem dostala cenu za inscenaci, která se už nehraje, v divadle, které už neexistuje,“ připomněla Míčová, že na hru Rainera Wernera Fassbindera v režii Dušana D. Pařízka už diváci zajít nemohou. Míčová si zahrála i ve filmové adaptaci dramatu - a za svůj filmový debut byla oceněna jak Českým lvem, tak Cenami kritiky.

V přízni múzy Thálie je letos také Národní divadlo moravskoslezské, mohlo tedy spravit náladu ostatním ostravských scénám, které navzdory slibným nominacím projely nedávné Ceny Alfréda Radoka na celé čáře. NDM se už v nominacích na Thálie povedl husarský kousek - všichni nominovaní operní pěvci hrají právě na ní. Bylo tedy předem jasné, že do NDM poputuje minimálně jedna Thálie. Radovat se z ní může Aleš Briscein, Romeo v opeře Charlese Gounoda. Jeho převyprávění tragického příběhu veronských milenců se na ostravské jeviště vrátilo po osmdesáti letech a návrat se vyplatil - Thálii za svůj výkon obdržela i Julie, tedy Jana Šrejma Kačírková.

Ceny Thálie za rok 2012 / Jan Kříž (muzikál), Aleš Briscein (opera) a Matouš Ruml (cena pro mladého umělce do 33 let v oboru činoherní tvorby)
Zdroj: ČT24/ČTK Michal Krumphanzl

Zářez má NDM také v kategorii balet, pantomima a jiný tanečně-dramatický žánr. Skleněnou plastiku podle návrhu Bořka Šípka si doma může vystavit Lucie Skálová, která v Posledním samurajovi, inspirovaném i stejnojmenným filmem, ztvárnila japonskou aristokratku Sakuru. Postavy a látky známé i mimo divadlo zřejmě táhnou. Z mužů ocenění patří totiž Robertsu Skujenieksovi alias Jimu Morrisonovi v baletní výpovědi nejen jedné generace The Beatles - The Doors v Severočeském divadle.

Prozměnu ve filmové podobě zná snad každý také příběh další slavné lásky - Pomádu. Role Dannyho přinesla úspěch nejen Johnu Travoltovi, ale i jeho „nástupci“ v pražském Divadle Kalich Janu Křížovi. V kategorii opereta, muzikál a jiný hudebně-dramatický žánr se Thálii nejvíce líbil muzikál i při posuzování ženských výkonů. Jedno ocenění míří do Brna, konkrétně do tamního městského divadla, pro Hanu Holišovou za hlavní roli v historickém muzikálu Papežka.

Kromě upozornění na nejlepší herecké výkony v loňském roce připomněla Herecká asociace také celoživotní mistrovství, nově i v oboru loutkového divadla. V něm pamatovala na Josefa Kroftu, spojeného především s královéhradeckým Divadlem Drak. „Mám radost, že jste připustili, že mezi vámi mohou stát i dřeváci,“ poděkoval Krofta s narážkou na Spejbla a Hurvínka, kteří letos dostali Zvláštní cenu za celoživotní mistrovství. Spolu s jejich „rukama a hlasy“ Helenou Štáchovou, Martinem Kláskem a Michalem Bartákem.

V činohře byla oceněna Jana Hlaváčová, jejíž manžel Luděk Munzar převzal Thálii za celoživotní mistrovství v tomto oboru loni. „Je to pro mě veliké překvapení, děkuji asociaci, děkuji všem kolegům, se kterými jsem se na jevišti potkala i nepotkala,“ řekla dojatá herečka.

Za mistrovtsví v opeře získala Thálii Helena Tattermuschová: „S pokorou přijímám toto ocenění za svoji činnost v Národním divadle. Je to pro mě velká čest a já vám moc děkuji,“ uvedla sopranistka.

„Jsem bláznivý tenista a tak mám doma spoustu pohárů. Thálie do mé sbírky nádherně zapadá,“ zažertoval Karel Fiala, oceněný sice v oboru opereta-muzikál, ale nejznámější svou filmovou rolí Limonádového Joea.

Cena za celoživotní mistrovství v oboru balet náleží Jiřině Knížkové. „Děkuji vám za to, že jste nezapomněli na naši poválečnou generaci,“ vzkázala asociaci.

Cenu kolegia, která se uděluje za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění mimo čtyři základní kategorie „celoživotního mistrovství“, převzal muzikálový dirigent Arnošt Moulík.

A naopak mládí zastupuje Matouš Ruml - patří mu cena pro činoherce do 33 let.

Pro zajímavost - letos poprvé se vyhlašovala také Studentská Thálie, soutěžní přehlídka středoškolské autorské tvorby. Vítězové byli oznámeni 4. března na Nové scéně Národního divadla.

Ceny Thálie 2012 (zdroj: ČT24)