Matúš Lanyi a Ján Zelenka nechávají život téct i odlévat

Matúš Lanyi a Ján Zelenka vystavují v Praze (zdroj: ČT24)

Společné slovenskému výtvarníkovi Matúši Lanyiovi a sochaři Jánu Zelenkovi je experimentování s netradičními materiály. Oba také spojila výstava DNA – Divine Nature Awakes v barokním prostoru pražského Clam-Gallasova paláce.

Matúše Lanyie zajímá křesťanská tradice, kultura a ikonografie. Ztvárňuje je nečekaně až provokativně. Na své aktuální výstavě v Clam-Gallasově paláci propojuje náboženství, data a vědu. V cyklu Hard Drives používá digitální jazyk a prostřednictvím instalace z květů a lístků reaguje na jednu z evolučních teorií Richarda Dawkinse.

„Neodarwinistická teorie, podle které život není ničím jiným než tokem genetických informací. Ve své instalaci představuje tento tok v podobě, v jaké existuje v přírodě,“ upřesnila kurátorka výstavy Silvia Lattová.

Lidský život v podobě přírodních dat doplňují na výstavě sochy Jána Zelinky. „Oba dva umělci, Matúš Lanyi i Ján Zelinka, pracují s přírodními materiály, především s listy a květy,“ upozorňuje kurátorka. „Ján Zelinka využívá i netradiční přírodní materiály, například jednu ze soch odlil do skutečné zvířecí kůže. Byla to kůže zvířete, kterou našel, žádná zvířata kvůli tomuto dílu nebyla zabita,“ uvedla konkrétní příklad.

Umělec také představuje svou vlastní rodinu. Za instalaci Dokument získal v roce 2015 Cenu Oskára Čepana, tedy ekvivalent českého ocenění pro mladé umělce – Ceny Jindřicha Chalupeckého. „Zajímavé je toto dílo technikou negativního modelování. V podstatě je to otiskování lidských těl do hlíny, poté vytváření forem a odlévání,“ popsala kurátorka.

Společná výstava Zelenky a Lanyie zůstane v Clam-Gallasově paláci přístupná už jen do 9. července.