Do Zrození tragédií patří i brexit, ač to možná zas taková tragédie není

Britské předčasné volby se minulý týden konaly ve stínu brexitu. Ten se stal inspirací i pro českého hyperrealistického malíře Hynka Martince, jehož tvorbu v Londýně představuje výstava Zrození tragédií. Britský list The Guardian ji označil za jednu z pěti nejlepších instalací minulého týdne.

Martincova aktuální výstava je nejen názvem inspirovaná knihou filozofa Friedricha Nietzscheho. V kulturně filozofické studii Zrození tragédie z ducha hudby vnímá německý myslitel lidský život jako ohrožený, plný bolesti, úzkosti a beznaděje. Tím, co má člověku pomoci snášet osud, je umění.

Šestatřicetiletý Hynek Martinec, který působí v Londýně, říká, že o politiku se záměrně nezajímal. Pak ale v průběhu loňského referenda namaloval obraz a nazval ho Brexit. Zachycena jsou na něm lidská kost a křišťálová slza. „Kost, namalovaná jakoby z pěny, je pro mě symbolem Spojeného království. Kolem je moře. Ta část, která se třpytí, je pro mě symbolem imigrantů nebo lidí, kteří do Anglie přišli a chtěli a chtějí nějakým způsobem obohacovat místní kulturu,“ popsal malbu výtvarník.

Hynek Martinec / Brexit, 2016
Zdroj: Parafin Gallery

On sám se dopadů brexitu nebojí, protože na ostrovech už získal trvalý pobyt. A i když vystoupení Británie z Evropské unie lituje, hodnotí tento krok s nadhledem. „Z dlouhodobého hlediska to třeba není špatně,“ zvažuje. „Ten třpyt se jenom přeleje do jiné země. To je normální. Kreativní lidé prostě půjdou tam, kde budou mít dobré podmínky.“ 

Martincovo groteskní přepracování renesančních a barokních maleb je zároveň zvláštní a vysoce zajímavé. Jeho děsivá obsese smrtí a rozkladem evokuje manýristický dvůr Rudolfa II., bizarní Arcimboldovy malby a moderní český surrealismus Jana Švankmajera.
Jonathan Jones
kritik umění, The Guardian

Martinec se v Londýně prosadil poté, co získal před deseti lety hlavní cenu návštěvníků od britské Národní portrétní galerie. Jeho díla jsou ve sbírkách Britského muzea i Národní galerie v Praze. Téměř všechny obrazy z aktuální výstavy už nakoupili sběratelé ze Švýcarska, Ameriky i z Česka.

„Jestli ho lidé vnímají jako českého, britského nebo evropského umělce? Možná jako vše dohromady ve stejnou chvíli. Svůj český původ jasně ukazuje. Tuto výstavu bych nečetl jako nějaké politické prohlášení, ale bezpochyby nastavuje určité zrcadlo době, ve které žijeme,“ domnívá se Ben Tufnell z galerie Parafin, kde jsou díla Hynka Martince k vidění do poloviny července. V listopadu by se měla přesunout do výstavních prostor pražského Šternberského paláce.

Hynek Martinec vystavuje v Londýně (zdroj: ČT24)