Operní Medea poprvé vraždí a zpívá v Česku. Příležitost jí dala Plzeň

Poprvé na tuzemská operní jeviště vstoupila démonická Medea italského skladatele Luigia Cherubiniho. Inscenaci na motivy antické báje o kouzelnici, která v pomstě zavraždila své děti, nastudovalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni.

Příběh Medey je příběhem o lásce i nenávisti, o pomstě a smrti.  „Vypráví o trojúhelníku mezi Iasonem - my operu zpíváme v italštině, tedy Giasonem -, Medeou a Giasonovou novou nevěstou Glauce,“ prozradil pro ty, kteří řeckou mytologii neznají, ředitel divadla a režisér inscenace Martin Otava. „Hlavním tématem je, v jedné větě, upozadění citu lásky a upřednostnění peněz a kariéry.“

Tylovo divadlo je první českou scénou, která tuto operu uvádí, přestože premiéru měla už v roce 1797 v Paříži, kde Ital Luigi Cherubini prožil většinu svého života. Složil na třicet oper, po druhé světové válce se na našich jevištích ale neobjevila žádná.

Divadlo J. K. Tyla nastudovalo operní Medeu (zdroj: ČT24)

V zahraničí se o návrat Medey do operního repertoáru postarala slavná pěvkyně Maria Callas, která tuto roli nastudovala v 50. letech. V Plzni titulní postavu alternují tři pěvkyně. „Medea je vášnivá, zhrzená, utrápená, milující. Obsahuje všechny vlastnosti dnešní ženy,“ domnívá se jedna z představitelek antické hrdinky Katarína Joda. Jako Medeu mohou diváci vidět také Ivanu Veberovou a Livii Obručník Vénosovou. 

Scénografie plzeňské inscenace odkazuje k architektuře a estetice nacistického Německa - podtrhuje tak paralelu mezi nástupem fašismu a prosazování despotické moci. 

Do konce června se Medea bude v Plzni hrát ještě třikrát, v programu nové sezony se objeví hned od září.