Recenze: Sibiřská výchova nešetří ani diváky

Divadlo X10, sídlící ve Strašnickém divadle, se zaměřilo na současnou domácí i světovou dramatiku s politickým akcentem. Premiérou hry Sibiřská výchova, podle stejnojmenného románu ruského prozaika a tatéra Nicolaie Lilina, rozšířilo dramaturgii o téma gangu sibiřských zločinců uznávajících pouze nepsané zákony.

Bestseller plný zabijáků

Nicolai Lilin, aktuálně působící v Miláně, žil jako malý chlapec v Podněstří. Osobní zážitky před osmi lety předal čtenářům literárním debutem Sibiřská výchova. Kniha o dospívání v komunitě sibiřských zločinců, násilně deportovaných ve třicátých letech ze Sibiře právě do Podněstří, se stala světově proslulou. Později ji uchopil také italský film Sibiřská škola (2013) s Johnem Malkovichem coby hlavou klanu.

V překladu Alice Flemrové a s úpravami textu Ondřeje Novotného a Lucie Ferenzové, režisérky titulu, sledujeme v Divadle X10 skupinu kumpánů, záměrně překračujících své proklamativní heslo: „Smrt a prokletí fízlům a ničemům!“ K obětem jejich agresivních výpadů obvykle patří též nevinné osoby z míst, v nichž se pouliční souboje kdo s koho odehrávají.

Sibiřská výchova
Zdroj: Dita Havránková/Divadlo X10

„Lilin v tomto prostoru vyrůstal a kniha je vlastně jakýmsi záznamem místního typického dětství plného bitek, ale i zákonů zločinecké komunity, která má své vlastní hodnoty,“ komentuje inspirační zdroj režisérka. Žánrově inscenaci řadí k temným komediím. Naturalisticky hraný příběh má vtipný, s nadhledem psaný text. Ovšem v některých chvílích přítomným tuhne krev v žilách. Všechny naléhavé a život ohrožující momenty mají totiž v sále na dotek.

Surová pospolitost

Diváci sedí spolu s herci za jedním stolem, jehož rozlehlá tabule zároveň slouží jako hrací plocha. Ne každý návštěvník o tak přímý kontakt stojí. Může si zvolit ze dvou variant: buď se poslušně zařadí k hostům na lavicích, nebo využije možnost pobýt v řadě za nimi. I tam má však násilníky a namířené zbraně přímo v zádech. Nenákladná scénografie působí punkově, postarala se o ni Jana Hauskrechtová.

K stěžejním figurám patří Kolyma Jakuba Gottwalda a Mel Michala Balcara. Nepokojné mladíky spojuje dávné tajemství a oba jejich představitele silné herecké charisma. Mužný Kolyma a klukovský Mel jsou v partě obklopeni dalšími neobvyklými typy, třeba neduživým Hrobem Vojtěcha Hrabáka či výrazově nepříliš přesvědčivou ženskou (s)vůdkyní Ksjušou Terezy Nádvorníkové.

Sibiřská výchova
Zdroj: Dita Havránková/Divadlo X10

Důležitou součást kolektivní sugesce tvoří autorská živá hudba Markéty Dvořákové a Pavla Ptáčníka (kapela Lo/ve). Leitmotivy příběhu adorují předmětné i nepředmětné záležitosti: hlavní či vedlejší role dobře zastanou vodka, silný tabák, tetování, tyče, sekery, nože, pistole a osudy lidí. Divadlo X10 pracuje s kontroverzí zážitkově: diváky čekají v předsálí osobní prohlídky, během představení se možná napijí ilegálních limonád nebo si pořídí „kérku“. Tetování, jak praví autor, je totiž něco jako průkaz totožnosti.

Sibiřskou výchovu lze ve Strašnickém divadle podstoupit opět nejdříve 20. června.