Jurkovičovu vilu v Brně doslova zabydlel slovenský konceptuální umělec Tomáš Džadoň. Vedle fotografií původního pána domu vystavil svoje snímky, na zahradu umístil maringotku stylizovanou do roubenky. Ve svých dílech konfrontuje lidovou architekturu s tou současnou.
Do Jurkovičovy vily nastěhoval Tomáš Džadoň maringotku a slaninu
Dušan Jurkovič vilu v Žabovřeskách projektoval pro svou potřebu. Ještě za života ji prodal, později několikrát změnila majitele. Od 60. let je kulturní památkou, nadále ji ale obývala rodina vlastníků. Moravská galerie objekt získala v roce 2006, poté vilu opravila a otevřela. Tomáše Džadoně do vily vpustila jako nového obyvatele.
„S Tomášem jsme rozehráli takovou hru, kdy se nastěhoval do všech místností a jakoby se zabydlel. Má za sebou několik větších realizací, v nichž právě s lidovou tradicí nějakým způsobem nakládá, a to bylo i podstatné téma Dušana Jurkoviče,“ podotkl kurátor Rostislav Koryčánek.
Umělec se zamýšlí třeba nad tím, jak by asi vypadal výsledek, kdyby socialističtí nábytkáři pracovali stejnou metodou jako Dušan Jurkovič nebo kdyby lidoví řemeslníci stavěli chalupy z ytongu.
Do interiéru vily pak s humorem zapojil svoje díla. Například malba s jeho oblíbeným motivem slaniny nahradila ve vstupní hale původní obraz Joži Uprky. „Slanina je jako takový symbol původnosti a autentičnosti. Většinou se vytahovala, když přišla návštěva, zároveň je za ní několikaměsíční krmení, tedy vztah s tím zvířetem,“ vysvětlil Džadoň.
Návštěvníci můžou na výstavě několikrát potkat také kozu, ať už v podobě sochy, nebo malby. I ta, stejně jako slanina, výtvarníkovi slovenského původu připomíná zážitky z domu jeho babičky. V Jurkovičově vile zůstane „bydlet“ do konce října.