Do Jurkovičovy vily nastěhoval Tomáš Džadoň maringotku a slaninu

Jurkovičovu vilu v Brně doslova zabydlel slovenský konceptuální umělec Tomáš Džadoň. Vedle fotografií původního pána domu vystavil svoje snímky, na zahradu umístil maringotku stylizovanou do roubenky. Ve svých dílech konfrontuje lidovou architekturu s tou současnou.

Dušan Jurkovič vilu v Žabovřeskách projektoval pro svou potřebu. Ještě za života ji prodal, později několikrát změnila majitele. Od 60. let je kulturní památkou, nadále ji ale obývala rodina vlastníků. Moravská galerie objekt získala v roce 2006, poté vilu opravila a otevřela. Tomáše Džadoně do vily vpustila jako nového obyvatele.

„S Tomášem jsme rozehráli takovou hru, kdy se nastěhoval do všech místností a jakoby se zabydlel. Má za sebou několik větších realizací, v nichž právě s lidovou tradicí nějakým způsobem nakládá, a to bylo i podstatné téma Dušana Jurkoviče,“ podotkl kurátor Rostislav Koryčánek.

Obraz slaniny ve vstupní hale
Zdroj: Kamil Till/Archiv MG

Umělec se zamýšlí třeba nad tím, jak by asi vypadal výsledek, kdyby socialističtí nábytkáři pracovali stejnou metodou jako Dušan Jurkovič nebo kdyby lidoví řemeslníci stavěli chalupy z ytongu.

Do interiéru vily pak s humorem zapojil svoje díla. Například malba s jeho oblíbeným motivem slaniny nahradila ve vstupní hale původní obraz Joži Uprky. „Slanina je jako takový symbol původnosti a autentičnosti. Většinou se vytahovala, když přišla návštěva, zároveň je za ní několikaměsíční krmení, tedy vztah s tím zvířetem,“ vysvětlil Džadoň.

Tomáš Džadoň se zabydlel v Jurkovičově vile (zdroj: ČT24)

Návštěvníci můžou na výstavě několikrát potkat také kozu, ať už v podobě sochy, nebo malby. I ta, stejně jako slanina, výtvarníkovi slovenského původu připomíná zážitky z domu jeho babičky. V Jurkovičově vile zůstane „bydlet“ do konce října.