V Brně po 20 letech čeká na prince Spící krasavice

Spící krasavice po 20 letech v brněnském Národním (zdroj: ČT24)

Klasický Čajkovského balet na motivy pohádky o Šípkové Růžence se po více než dvaceti letech vrací na program brněnského Národního divadla. Inscenace Spící krasavice vznikala pod vedením choreografa Bachrama Juldaševa.

Spící krasavici zařadilo brněnské Národní poprvé na repertoár v roce 1950, podruhé a naposledy ji uvádělo v letech 1984 až 1993. Pohádkový příběh nyní v Brně doplňuje po Labutím jezeře a Louskáčkovi trojlístek slavných Čajkovského baletů. Oproti nim ale přichází s jiným stylem.

„Ve Spící krasavici ukazuje Aurora všechno čistotou, svýma rukama a barokním stylem,“ poznamenala o hlavní postavě její představitelka Klaudia Radačovská. V této roli alternuje s Andreou Popov Smejkalovou a Eriko Wakizono. Spící krasavice je jeden z nejtěžších baletů. Velké nároky klade svou bohatostí a pompézností na hudebníky, scénu nebo kostýmy. Na brněnské scéně se vystřídá více než 100 účinkujících, zhruba 60 lidí zasedne v orchestru.

Spící krasavice z Petrohradu

Brněnské nastudování má zrcadlit především petrohradskou tradici. V tamním Mariinském divadle mělo dílo v roce 1890 premiéru. V Petrohradě také studoval balet Bachram Juldašev, který se ujal v Brně choreografie a režie. „Spící krasavice je výzvou i pro špičkový profesionální soubor, jakým je Mariinské divadlo, Balšoj, Paříž nebo Londýn,“ říká.

Klaudia Radačovská a Ivan Popov v ukázce z baletu
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Balet už na počátku tisíciletí nastudoval pro Slovenské národní divadlo, kde roli Aurory ztvárnila také Klaudia Radačovská. V brněnském pojetí dbal na původní choreografii Mariuse Petipy, původně tříapůlhodinové dílo ale téměř o hodinu zkrátil.

Do konce sezony nabídne divadlo pět repríz, už před premiérou, která se odehraje 22. dubna, jsou téměř vyprodané.