Malý Tibeťan na cestě k dospělosti musí unést mnoho kufrů

Iniciační rituál dospívání v taneční inscenaci (zdroj: ČT24)

Příběh o mužích a chlapcích, jejich snech a odvaze shrnuje taneční inscenace Jola Mangpo. Chlapci i muži přemýšlejí o svých problémech pod choreografickým vedením Marty Trpišovské v pražském Studiu Alta. Scénář vznikl po setkání s malým Tibeťanem, který na své cestě životem zdolal ty největší vrcholy.

První část projektu o mužích a klucích, o jejich touhách, citech, síle a odvaze vznikla před třemi lety. Na jeho začátku stál tibetský chlapec Odzer, který v pěti letech utrpěl těžké popáleniny a léčbu podstoupil v Čechách. „Smyslem bylo představit Odzera takového, jaký je, že není žádný chudáček, ale strašně fajn a silný kluk,“ uvedla autorka scénáře, scén a kostýmů Lenka Tretiagová. 

Druhá část ukazuje Odzerův návrat do Himálaje. Cestu symbolizují kufry, které daly také název inscenaci – Jola Mangpo znamená v jazyce obyvatel Ladaku, oblasti mezi pohořími Karákoram a Himálaj, „mnoho kufrů“.

Zavazadla zároveň představují iniciační rituál dospívání chlapce v muže, kdy musí zdolat horu zkušeností a problémů. „V inscenaci je devět mužských elementů. Každý je samostatný, zároveň jsme spolu, někdy i proti sobě, je to vlastně celý mužský život,“ doplnil tanečník Jaro Ondruš.

Představení propojuje výkony dospělých i dětských herců. „Je to takové poměřování sil s dospělými, snažíme se být jako oni. Hledáme si svoji cestu, za kterou jdeme, jak vyrůstáme a dospíváme,“ přiblížil svůj pohled jeden z mladších tanečníků Matěj Kučera.

Nejen na jevišti v inscenaci, ale i ve skutečnosti by se měl Odzer brzy po pěti letech vrátit do Tibetu. Do jeho rodné horské vesničky ho v červenci doprovodí i jeho kamarádi z představení.