Prostý lidský jedinec válcovaný mašinérií soudů je tématem mezinárodní inscenace The Trial, tedy Proces, inspirované románem Franze Kafky. Petrohradský režisér Maxim Didenko rozehrává v syrovém prostoru bývalého pražského Kina 64 U Hradeb doslova zápas o člověka.
S Kafkou nelze udělat krátký proces. Je současný, ukazuje divadlo
Didenko se inspiroval vedle Kafky i autentickými přepisy výslechů současných politických vězňů a jejich korespondencí. Reflektuje i procesy z období stalinismu a s odsouzenými nacisty v Norimberském procesu. „Mohli jsme si vybírat, které procesy nás zaujaly. V inscenaci máme výpovědi současných, skutečných ruských lidí a také kousek z procesu s Miladou Horákovou,“ doplnila performerka Nela Kornetová.
Téma propojil Didenko s prostorem zchátralého kina. „S ohledem na toto místo používáme filmovou řeč. Vše snímají kamery, inscenace je tedy něco mezi divadlem a filmem. Navíc realitu dnes více ovládají média než naše životy,“ poznamenává režisér.
Šest performerů propojuje tanec a pohyb s prvky hudebního a dokumentárního divadla. „Bylo to prozkoumávání, hraní si, hledání,“ říká o zkouškách jeden z účinkujících Martin Šalanda. „Se zimou a chladem v tomto prostoru přicházela zachmuřená nálada,“ přiznává.
Kino 64 U Hradeb bylo prvním nově vybudovaným poválečným biografem v Praze. Na svou dobu bylo špičkově vybavené, v šedesátých letech měla většina filmů premiéru právě tady. Provoz ukončil nástup multikin v 90. letech a následný projev. Dílo zkázy dokonaly povodně, prostor nyní čeká na obnovu.
Divadlo inspirované Franzem Kafkou je jednou ze snah, jak ho znovu oživit. V druhé premiéře zde mohou diváci The Trial vidět 28. února.