Merda d'artista podle Pavla Tichoně

Pavel Tichoň vystavuje v Pragovce (zdroj: ČT24)

Pražské umělecké centrum Pragovka se rozhodlo pro experiment – v jeho prostorách vznikla galerie bez kurátora. Výtvarníci, kteří mají v bývalé továrně ateliér, můžou v tzv. The White Room vystavovat bez výběrových řízení, stačí si jenom zarezervovat termín. Jako první se přihlásil umělec Pavel Tichoň, svou výstavou Merda d'artista hravě odkazuje na slavné dílo Pietra Manzoniho.

Manzoniho proslavilo zakonzervování vlastního exkrementu, loni se jedna taková konzerva prodala za sedm milionů korun. Devadesát krabic Pavla Tichoně skrývá „jen“ umělecký odpad, jednu lze koupit za stovku. „Jsou tam třeba podepsané katalogy, nějaké kresby, dvoje promalované kalhoty, umělcův koš se žvýkačkami a tak dále,“ prozradil o obsahu Tichoň. 

I v dalších částech výstavy odkazují mystifikační texty neexistujícího kurátora k existujícím uměleckým dílům a osobnostem. „Je tu třeba muž s dýmkou René Magritte nebo Keith Haring. Ty věci vznikaly naprosto bez předlohy, proto říkám, že jsou to fiktivní portréty,“ upřesnil Tichoň.

„Nedělní malíř“

Sám sebe nazývá „nedělním malířem“. Šest dní v týdnu se totiž živí grafikou, v neděli maluje. „Někdo jezdí na ryby, já jezdím do ateliéru, kde neexistují žádná rigidní pravidla, kde je prostě všechno dovoleno,“ říká. V tvorbě používá instantní kávu, bublinkovou fólii nebo třeba prsty. Malba je pro něj osobní, bez nároků na srozumitelnost, mnohdy i jistou formou terapie.

O svá díla se s návštěvníky v galerii bez kurátora podělí do 5. března, poté ho vystřídají bývalí rezidenti Pragovky.