Přednáška k výstavě Beyond Reality: Mathew Weir

Výstava Beyond Reality v pražské Galerii Rudolfinum přibližuje do konce prosince současnou britskou malbu. Ať už jste si vystavená díla na vlastní oči prohlédli, nebo (ještě) ne, web ČT24 vás ve spolupráci s galerií zve na doprovodný program v přímém přenosu. Ve čtvrteční podvečery umožní setkání s vystavujícími umělci. Třetí a závěrečnou přednášku vedl 22. 11. Mathew Weir. Záznam je k dispozici v tomto článku.

MATHEW WEIR (* 1977, Ipswich) se podobně jako Ged Quinn, Glenn Brown nebo Jake a Dinos Chapmanové zabývá „realitou“ různých sémantických diskurzů. Lze říci, že předmětem jeho zájmu jsou významové proměny uměleckých děl, jejich mutace a odlišná čtení v kontextech různých období a kultur. Inspirací Mathewa Weira jsou často keramické a porcelánové sošky a upomínkové obrázky známé z evropské měšťanské kultury 18. a 19. století, jakým byl například německý biedermeier nebo pozdní ohlasy rokoka. Tato výtvarná produkce je často chápána jako pokleslé umění, jako kýč.

Galerie Rudolfinum: Beyond Reality - Mathew Weir (zdroj: ČT24)

Zvlášť postava „smrtky“ se stala pro Mathewa Weira velmi přitažlivá. Maškarní postavička smrtky měla v městském prostředí (na rozdíl od prostředí venkovského) obvykle jen rozmarně hrůzostrašnou podobu, nebyla děsivá, často byla dokonce komická. Na Weirových obrazech se objevují i další figurky, maškary v různých historických uniformách, kýčoví milenci, převozníci a pastýřky, jako by Weir nakupoval v Ostende v krámku se suvenýry, kde vyrůstal James Ensor. V kontextech Weirových obrazů se mění „čtení“ této kýčové ikonografie. V těchto obrazech je možné nalézt i politické nebo sociální obsahy, lze je dešifrovat také psychoanalyticky, například ve smyslu freudovských analýz. /úryvek z textu Mileny Slavické v katalogu k výstavě; zdroj: Galerie Rudolfinum/.

Podívejte se na záznam předchozích přednášek Hynka Martince a Bena Jonhsona.