Blízký východ k nám má blízko, upozorňují Fašismus a figurace

Fašismus a figurace – název společného projektu umělecké skupiny Nová věčnost. V pražské White Pearl Gallery upozorňuje nejen na situaci lidí přicházejících do Evropy z Blízkého východu, ale také na vzrůstající nacionalismus ve společnosti.

Na latentní i otevřený kulturní rasismus a ideologický fanatismus v západní civilizaci upozorňuje výstava například vyzdvižením politických symbolů – české vlajky či arabského půlměsíce – na piedestaly. 

„Často velice zneužívaným jazykem propagandy je geometrie. Když se podíváme na pentagram, hákový kříž nebo setkání dvou trojúhelníků, tedy Davidovu hvězdu, jde primárně o geometrické symboly, ale zároveň o účinný jazyk propagandy,“ vysvětluje jeden z členů Nové věčnosti Pavel Karous.

Fašismus a figurace na výstavě (zdroj: ČT24)

Umělci reagují na aktuální dění v blízkovýchodních zemích. Jedno z děl vzniklo podle fotografie syrského chlapce, který utonul při cestě na řecký ostrov Kos. K umělecké reakci inspirovala dříve i třeba čínského umělce Aj Wej-weje. 

Ve spolupráci se syrskými migranty

Výstavu vytvořila Nová věčnost loni pro Kulturní dům v Oslu ve spolupráci se syrskými migranty z utečeneckého centra Lørenskog. I navzdory jazykové bariéře pro ně skupina připravila výtvarný workshop.

 „Snažili jsme se je přimět přemýšlet o tom, co pro ně znamená ztráta domova. Začali jsme jednoduchými věcmi, jako tvarem Sýrie, a pak vznikaly i abstraktní motivy,“ popisuje třetí členka uskupení Helena Sequens.

Situace na Blízkém východě je akcelerátorem procesů, které se dějí i v naší společnosti. V momentě krize se nakonec ukazuje, jaké věci už jsou zažehnané a jaké se můžou znovu vracet.
Adam Stanko

Ze setkání vznikla i socha, kterou umělci nainstalovali před kulturní dům v Oslu – hned vedle vánočního stromu. V Praze je výstava Fašismus a figurace k vidění do 5. února.