Na HaDivadlo padla směšná temnota. Bez TV a internetu ví, že nic neví

HaDivadlo uvádí Směšnou temnotu (zdroj: ČT24)

Dramatem o vojácích v Afghánistánu, o nemožnosti skutečného porozumění hrůzám vzdálené války, jiné kultuře a nakonec i sobě samému je novinka brněnského HaDivadla. Hru Směšná temnota o „zprostředkované“ realitě v nynější přeinformované době napsal současný německý dramatik Wolfram Lotz, nastudoval ji režisér Filip Nuckolls.

HaDivadlo od Lotze uvedlo už v roce 2013 grotesku Velemarš, stejně jako ona i brněnská novinka reaguje na nesmyslnost doby. Hlavní osou příběhu i scénografie je řeka Hindúkuš, kterou na jevišti představuje natažený igelit. Dráty nad ním jsou liány a mezi liánami se na bárce plaví dva vojáci z EU, kteří byli do pralesní temnoty vysláni na speciální misi. „Pellner má všechny informace, Dorsch neví, koho hledá. Trochu se to spojuje s filmem Apokalypsa,“ připouští režisér.

Zatímco válečný film F. F Coppoly je výpravný, mise do džungle na divadelních prknech počítá hlavně s představivostí diváků. Zároveň je ale i varováním, že bychom to právě s představivostí neměli přehánět. Hra ironizuje současný evropský mediální mýtus. „Mluvíme anebo si vytváříme obrazy o něčem, co vlastně ve skutečnosti neznáme, to je základním tématem,“ doplnila dramaturgyně Dagmar Radová.

Trčíme tady uprostřed válečnýho území, o ničem z toho ale nic nevíme, protože tady nemáme televizi ani internet.
Citace ze hry

Směšnou temnotu uvedlo HaDivadlo v premiéře 11. ledna. S úspěchem ji nastudoval před dvěma lety také Dušan Pařízek v rakouském Burgtheateru, role vojáků původně napsané pro muže změnil ale na ženské. V anketě Theater heute bylo jeho nastudování zvoleno inscenací sezony 2014/2015.