Jak se velehory zapsaly do výtvarného umění? V Tatranské galerii v Popradě otevřeli výstavu, která ukazuje Vysoké Tatry coby zdroj pro slovenské malíře i umělce sousedních států. Výstava Umění Tater je putovní, ze Slovenska příští rok zamíří do českého Slezska.
Češi v Tatrách mají i dobrou pověst: ne jako turisté, ale jako malíři
Tatranské panorama přitahovalo umělce už před dvěma sty lety. Dlouho zůstávali u pohledů z roviny, které velkolepé kulisy vévodí. Pak se s plátny a štětci vydali až k jejich vrcholům. „Celé dějiny slovenské krajinomalby jsou postavené na tatranských motivech. Výtvarní umělci dokázali Tatry znázornit i v jejich vnitřní podobě, proměnlivosti, bouřkách,“ uvedla ředitelka Tatranské galerie Anna Ondrušeková.
Zájem o „nejmenší velehory“ vrcholil v postromantismu, přetrvává ale i v současnosti. Nejtěžší podle kurátorů bylo při přípravě výstavy oddělit od kvality kýčovité obrazy, k nimž tatranská panoramata svádí.
Češi v Tatrách
Dosud největší průřez tatranskou tematikou shromáždil díla od umělců Slovenska, Polska, Maďarska a Česka. Čeští autoři se krajinou Tater začali inspirovat ve velké míře na začátku 20. století. „Je tu velmi silná skupina českých autorů, kteří přišli malovat do prostředí Tater, a mnozí tady i zůstali,“ upozornila Anna Ondrušeková.
Do Čech se ale na chvíli zase vrátí. Po skončení na konci ledna příštího roku se totiž výstava přesune na zámek do Hradce nad Moravicí, kde bude k vidění až do září.