Na počátku zla je kýč. HaDivadlo uvedlo Náměsíčníky

HaDivadlo uvedlo Náměsíčníky (zdroj: ČT24)

Mátožné přešlapování na kraji propasti a falešný klid před bouří druhé světové války zažívají Náměsíčníci. HaDivadlo připravilo adaptaci románové trilogie rakouského spisovatele Hermanna Brocha pro svou brněnskou scénu jako vůbec první v Česku.

Na cestu skrze nejistoty a strachy globalizovaného světa se v nové sezoně vydalo brněnské HaDivadlo. Divadelníci chtějí zkoumat třeba neprostupnost hranic ve společnosti. První premiérou sezony se stala inscenace Náměsíčníci (imitace a tušení) v režii Ivana Buraje.

Slavný román evropského modernisty Hermanna Brocha z roku 1932 tvoří podle autorů inscenace ojediněle vyzývavý, uzavřený systém. „Současník Musila, Kafky, Joyce či Canettiho a ryzí inspirátor Milana Kundery se pouští do rozpravy nad postromantickým zrodem kýče jako touhy po jednoznačnosti, kýče jako počátku zla,“ popisují divadelníci.

Stejná exploze populismu

V adaptaci Ivana Buraje před diváky na scéně vyvstává potemnělý bar U Brocha. Do návštěvníků hospody se proměnil celý soubor HaDivadla. Náměsíčnému panoptiku štamgastů i náhodných pocestných vévodí ústřední dvojice, kterou tvoří Jáchym (Zbyšek Humpolec) a Bertrand (Jiří Svoboda). Probírají cestování, smrt blízkých nebo ženy.

„Celková atmosféra, která je vytvořená v té hospodě, napovídá tomu, že stojíme na kraji nějaké propasti. A všichni se bavíme o nějakých drobnostech, kterých se snažíme držet, abychom do té propasti nespadli,“ uvažuje představitel Bertranda Jiří Svoboda.

Přestože důstojník Jáchym žije na začátku dvacátého století, romány Hermanna Brocha jsou v mnohém stále velmi aktuální. „V současné politice je jakási exploze populismu, jakási poptávka voličů po zjednodušujících modelech, stejně jako v meziválečném Německu,“ domnívá se Ivan Buraj. Další repríza se koná ve čtvrtek 17. listopadu.