Tvorbu afroamerických umělců vedle rasistických karikatur a obrazů, které je urážely, pověsilo pařížské Muzeum na nábřeží Branly (Musée du quai Branly). Kurátoři tak chtěli upozornit i v souvislosti s americkými prezidentskými volbami, že nejen v Americe se stále ještě nepodařilo smazat takzvanou „color line“. Ta také dala výstavě název.
Rasismem proti rasismu. Muzeum v Paříži překračuje „color line“
Pomyslná hranice mezi bílými a černými nezmizela ani s koncem otroctví. Afroameričtí výtvarníci a sochaři se tak desetiletí vyrovnávají s tím, že jsou pro svět někdy jen směšnou karikaturou. Tak Afroameričany zpodobňuje i část expozice. „Jsou zde obrazy, které by nemohly být vystaveny ve Spojených státech. Například karikatury hudebních nahrávek jsou víceméně rasistické,“ upozornil kurátor.
Francie ale před problémem oči zavírat nechce – kurátoři výstavou navíc reagují na současné problémy. Ať už jde o případy zabití lidí černé pleti americkými policisty, nebo o výroky budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Uměním proti rasismu
Od někdejších posměšných karikatur přechází instalace k samotné afroamerické tvorbě. Ta odráží otroctví, chudobu a stále silnou nerovnost ve společnosti. Dominantní jsou malby Aarona Douglase plné hry světla a stínu. „Úkolem těchto umělců bylo především vytvořit obraz černých lidí odlišný od těch, které nabízely rasistické kresby a stereotypy,“ podotkl kurátor.
Nechybí ani současná tvorba – i ta se opírá o americkou politiku. Představuje pro srovnání například zobrazení prezidenta Baracka Obamy na titulních stranách předních časopisů.
Alespoň návštěvníci pařížského muzea mohou „color line“ překročit do konce prosince.