Černý: Mé odvolání je čistá arogance moci

Praha - Ministerstvo kultury (MK) odvolalo ředitele Národního divadla Ondřeje Černého. Odvolací dokument řediteli doručili úředníci MK. Divadlo dočasně povede ekonomický náměstek ministryně kultury Martin Sankot. Uvedlo to MK s tím, že zároveň vypisuje uzavřené výběrové řízení na nového ředitele divadla. „Své odvolání považuji za bezprecedentní krok a za čistou aroganci moci,“ uvedl odpoledne odvolaný ředitel Černý.

Vysvětlení, že ministerstvo chce odvoláním ředitele stabilizovat situaci, považuji za výsměch, oznámil dále Černý. „Nyní je situace stabilizovaná, zda ale bude stabilní za čtrnáct dnů, je otázkou,“ dodal. Ministryně kultury Alena Hanáková (TOP 09 a STAN) ho dopoledne náhle odvolala půl roku před vypršením řádného mandátu.

Dočasným řízením Národního divadla ministryně pověřila svého ekonomického náměstka Martina Sankota. „Divadlo budu řídit do sobotní půlnoci,“ uvedl Černý s tím, že poté bude následovat předání instituce příštímu vedení.

„ND za 130 let své existence přežilo různé pohromy včetně požáru. Snad přežije i vedení člověkem, který prohlásil, že v divadle byl párkrát v životě a že divadlu vůbec nerozumí,“ řekl Černý. „Nemůžu říct, že jsem profesionál, co se týká divadelnictví. Velmi jasnou a konkrétní představu o tom, co se děje v Národním divadle, ale mám,“ reagoval Sankot.

Hanáková: Ano, pochválila jsem ho. Byly ale chybně nastaveny procesy

„Ano, pochválila jsem ho, protože celý proces započal a udělal ho velmi dobře, takže jsme byli spokojeni,“ uvedla v Událostech, komentářích Hanáková na adresu Černého. „Ale v rámci analýzy, která proběhla, se ukázalo, že jsou chybně nastaveny některé procesy,“ zopakovala poté několikrát bez dalšího vysvětlení ministryně.

„Je patrné, že paní ministryně není hybatelem mého odvolání,“ reagoval Černý. „Ministerstvo mi vyčítá, že transformace byla pomalá. Pan náměstek Sankot si mě v polovině května zavolal a zakázal mi dělat jakékoliv další transformační kroky,“ dodává Černý. „Odvolat ředitele Národního divadla z hodiny na hodinu je útok nejenom na toho ředitele, ale na instituci jako takovou.“

Mluvčí ministerstva Markéta Ševčíková pro ČT24 uvedla, že během příštího týdne by nový ředitel Sankot mohl zveřejnit své představy o vedení divadla a průběhu transformace jeho institucí.

„S paní ministryní jsem v posledních měsících komunikoval poměrně často, během té komunikace nebyly vzneseny vůči mé práci vůbec žádné námitky,“ uvedl dále Černý. Alena Hanáková k dnešku vyhlásila uzavřené výběrové řízení na nového ředitele.

Za Černého se postavili šéfové všech uměleckých souborů ND

Současné vedení divadla se na tiskové konferenci postavilo za ředitele Černého a vyjádřilo mu podporu. Za jeho práci se postavili šéfové všech uměleckých souborů ND. „Rozhodnutí ministerstva nemůžu komentovat, protože ho nemůžu považovat za seriózní,“ uvedl šéf opery Rocc.

Šéf baletu Zuska: „Dnešní rozčarování není z toho, že přišla nějaká změna. Jde o způsob načasování, jde o etiku, o lidskost a o kulturnost této události. Celý poslední půlrok je komunikace s ministerstvem kultury naprosto vágní a zoufalá.“

Šéf opery Rocc: „Oslovení panem ředitelem Černým na projekt do Prahy, na transformaci Národního divadla a Státní opery Praha bylo pro mne klíčové z jednoho důvodu, a to bylo osobní setkání s Ondřejem. Protože to není jenom ředitel, není jen úředník, ale je to divadelník.“

Šéf činohry Dočekal: „Je to něco naprosto bezprecedentního, je to naprosto nepřijatelné, je mi to velmi líto. Divadlu to nemůže nijak pomoct, ale negativně to ovlivňuje celou naší společnost.“

Redaktorka Lidových novin Jana Machalická se domnívá, že motivem k odvoláním Černého je osobní nevraživost mezi ním a ekonomickým náměstkem ministerstva Sankotem. „To, co v posledním roce a půl ministerstvo kultury provádí s Národním divadlem, je skutečně skandální bez ohledu na to, zda Ondřej Černý byl, nebo nebyl dobrý ředitel,“ dodává.

To je všecko politická záležitost. Otázka sfér vlivu

„O Národní divadlo tady už vůbec nejde. To je všecko politická záležitost. Jsou to otázky sfér vlivu a rozdělení resortu mezi jednotlivé politické strany,“ domnívá se Machalická. Ministryně Hanáková se v těchto sporech podle ní „potápí“.

Na politickou stránku věci upozornil server Česká pozice, který naznačuje napětí mezi STAN na jedné straně a TOP 09 na druhé. Nový ředitel Sankot má být údajně velkým „chráněncem“ místopředsedy TOP 09 Miroslava Kalouska. „Proslýchá se, že ministr Kalousek není zastáncem spojení Státní opery a Národního divadla,“ říká Machalická.

Stagnace v transformaci divadla

Černého ministryně odvolala náhle, podle jejího vyjádření byla jedním z důvodů stagnace v transformaci divadla, které ministerstvo počátkem roku spojilo se Státní operou Praha. Devětačtyřicetiletý Černý stál v čele první české scény od roku 2007.

Ještě do včerejšího dne se o odvolání Černého jen spekulovalo a ministerstvo takové dohady vyvracelo, přesto vedení Národního divadla ve čtvrtek 6. září v otevřeném dopise požádalo ministryni kultury Alenu Hanákovou, aby zahájila proces výběru nového ředitele české první scény.

Otevřený dopis pro ministryni Hanákovou si můžete přečíst zde.

Představitelé ND ministryni upozorňují, že srovnatelné evropské divadelní scény znají jméno budoucího ředitele nejméně dva roky dopředu. V dopise varují před „nestandardními a nekoncepčními kroky“ při výběru nového ředitele, protože by mohly být „destruktivní“ a ohrozit stabilitu a posléze i prestiž Národního divadla.

Nejvíce poškozená, západní fasáda Národního divadla
Zdroj: Radek Dětinský/ISIFA

Podle signatářů dopisu musí ředitel ND zvládnout provoz instituce jako manažer i jako divadelník, který je schopen sladit zájmy všech uměleckých souborů. „Dále musí jít o osobnost s potřebným morálním kreditem a přehledem v problematice současného divadla. V neposlední řadě je ředitel tváří Národního divadla, reprezentantem a strážcem jeho hodnot a tradic,“ píše se v dopise.

Dopis podepsal například právě odvolaný ředitel Černý, umělecký šéf baletu Petr Zuska, šéf činohry Michal Dočekal, šéf opery Rocc, ředitelé Nové scény a Laterny magiky a administrativní, provozní, finanční a marketingoví ředitelé divadla. Odpovědí MK na obavy vedení ND je zřejmě právě odvolání Ondřeje Černého, jaké konkrétní důvody vedly k tomuto kroku, ministerstvo zatím nezveřejnilo.

„Sankot zajistí plynulé pokračování transformačního procesu“

Sankot podle ministerstva bude divadlo řídit zejména z hlediska provozního a marketingového. „Zajistí plynulé pokračování transformačního procesu; dramaturgický plán dalších sezon bude mít za úkol nový ředitel,“ uvádí se v tiskové zprávě ministerstva. Pokračují tak nejasnosti o budoucnosti scén Národního divadla (ND) i Státní opery, která byla převedena pod ND.

Transformace obou divadel do jedné instituce pravděpodobně nejde podle představ jejich zřizovatele, tedy ministerstva. Úřad se odvolává na dubnovou analýzu firmy BDO i na další interní analýzu ukončenou letos v srpnu. „Na základě zjištěných skutečností dospělo ministerstvo kultury k názoru, že situace uvnitř instituce není příznivá,“ konstatuje dnes vedení úřadu.

Základním nedostatkem jsou podle MK „chybně nastavené řídící a provozní procesy, což se kromě ekonomické nestability odráží především v nejistotě a v demotivaci zaměstnanců a uměleckých pracovníků ND a SOP“.

Ondřej Černý si při nástupu do funkce jako hlavní úkoly vytkl změnu právní formy první scény a to, aby umělečtí šéfové souborů ND byli jmenováni a odvoláváni ministrem kultury na doporučení nového poradního orgánu, nikoliv ředitelem ND samotným.

Asi nejkontroverznější událostí Černého ředitelské kariéry bylo sloučení ND a Státní opery Praha. O majetkovém propojení těchto institucí rozhodl někdejší ministr kultury Jiří Besser (STAN). Proti ztrátě samostatnosti protestovala část zaměstnanců státní opery i veřejnosti, Černý nebyl proti. ND a SOP se majetkově propojily počátkem letošního roku. Do roku 2015 má dojít ke sloučení baletních souborů a sólistů ND a SOP, naopak umělecká samostatnost orchestrů a sborů obou institucí má zůstat zachována.

Ředitelský mandát měl Černému vypršet 31. března 2013. Jeho nástupce chtělo ministerstvo kultury původně najít formou výběrového řízení. Konkurz vypsalo letos v únoru, den před jeho koncem jej ale zrušilo s odkazem na očekávání výsledků auditu ve Státní opeře a Národním divadle. Později ministerstvo uvádělo, že namísto konkurzu osloví čtyři až pět osobností, které mu navrhne poradní orgán.