V pražském Ateliéru Josefa Sudka je možné spatřit svatovítskou katedrálu tak, jak ji vnímal tento slavný fotograf – od velkých celků až k nejmenším detailům. Tři desítky nepříliš známých snímků jsou vystaveny u příležitosti Sudkových výročí – sto dvaceti let od narození a čtyřiceti od jeho smrti.
Sudkovy neznámé fotografie se vynořují v šeru chrámu sv. Víta
Soubor „fotografa světla“ nazvaný V šeru chrámu zapůjčil ateliéru Ústav dějin umění Akademie věd. Pochází z doby protektorátu, kolem roku 1940. Ústavu je odkázala fotografova sestra Božena. „Fotografie jsou vystaveny poprvé, jsme si jisti, že ani za jeho života ani po smrti vystaveny nebyly,“ upozorňuje spolukurátorka Katarína Mašterová.
Fotky vznikaly do připravované velké obrazové publikace o chrámu sv. Víta. Publikace ale nakonec nikdy nevyšla. „Sudek nafotil kompletně celou katedrálu, zdokumentoval ji od celku až po poslední detaily a pak snímky odložil do šuplíku až do konce války,“ upřesnila kurátorka.
Paříž objevuje Sudka
Pražský fotograf byl uznávaný a ctěný i ve světě. Do galerie, která využívá prostor jeho někdejšího ateliéru, se loni zajel podívat z festivalu v Karlových Varech i herec Richard Gere.
Národní galerie Jeu de Paume v Louvru uspořádala v červnu Sudkovu první velkou retrospektivní výstavu ve Francii. Otevřena bude do konce září. „Vernisáže byly celkem čtyři a měly obrovský ohlas. Dá se říct, že kdo něco znamená v pařížské fotografii, byl přítomný. A reakce byly velmi pozitivní, velké články o výstavě vyšly například v Le Monde nebo Figaru,“ referuje o úspěchu Sudkových snímků spolukurátor pařížské výstavy Vladimír Birgus.
Z Paříže se výstava v září přestěhuje do kanadské Otavy. V Praze jsou neznámé fotografie V šeru chrámu k vidění do konce srpna.