Světový veletrh současného umění ve švýcarské Basileji pojal instalaci letošního ročníku doslova ve velkém – hlavní výstava s názvem Unlimited, tedy bez hranic, pracuje s prostorem a velikostí. Autoři rozměrných děl si pohrávají i s politickými tématy.
Veletrh v Basileji vyložil nadměrný náklad umění
Obrovské haly basilejského veletrhu zaplnila obrovská díla. Například několikametrové video tváře amerického multimediálního umělce Tonyho Ourslera. Vystavující tvůrci se nebojí ani politických témat. Čínský aktivista Aj Wej-wej tu postavil svůj Bílý dům – chrám na skleněných koulích, v nichž se jeho sloupy a dekorace odráží.
Zaujala i interaktivní instalace s projektory a systémem na rozpoznávání obličejů, která má být odkazem na kauzu Edwarda Snowdena, který před třemi lety zveřejnil kompromitující údaje o aktivitách amerických rozvědek. „Jde o pochopení, že orwellovská myšlenka sledování a dozoru není dnes science fiction, ale realita,“ vysvětlil autor díla Rafael Lozano-Hemmer.
S nadměrným nákladem současného umění se návštěvníci mohou v Basileji seznámit do neděle. Téměř devadesát vystavených objektů je na prodej. Do běžného obývacího pokoje by se nevešly, zájemci o koupi jsou velcí sběratelé nebo světové galerie. V posledních letech ceny současného umění rostly. Hodnota všech děl na veletrhu v Basileji přesahovala dvě miliardy dolarů.