Pražské jaro vykvetlo venku pro všechny

Záznam zahajovacího koncertu Pražského jara

S pobaltským a španělským akcentem zní Pražské jaro. Jednasedmdesátý ročník začíná tradičně 12. května, v den spojeným s úmrtím skladatele Bedřicha Smetany. A tradičně mezinárodní hudební přehlídku zahájil Smetanův cyklus Má vlast. Tentokrát Česká filharmonie hrála pod taktovkou estonského dirigenta Paava Järviho. Záznam koncertu je možné poslechnout i v tomto článku. Více o programu prozradil v rozhovoru ředitel Pražského jara Roman Bělor.

Rozhovor s Romanem Bělorem

Mou vlast letos uslyší nejen publikum v Obecním domě a diváci ČT art, ale v přímém přenosu i lidé na pražské Kampě a ve vybraných kinech. Stane se z téhle novinky tradice?  

Přáli bychom si to, protože v minulosti jsme nebyli schopni uspokojit přání diváků, kteří chtěli Mou vlast slyšet, v některých letech jsme ji dokonce nabízeli třikrát. Se zahajovacím koncertem jsme proto vykročili na Kampu, kde bude přenášen na velkoplošnou obrazovku v rámci celoodpoledního piknikového zamyšlení. Připravili jsme ho ve spolupráci s festivalem Letní Letná. 

Letošní program představuje pobaltskou hudbu, zve i na orchestr BBC a opět dává šanci dirigentskému nováčkovi. Co by návštěvník určitě neměl přehlédnout? 

Z velkých hvězd zmíním koncert, na němž máme jedinečnou příležitost vidět jednu z největších osobností světové klasické hudby Daniela Barenboima, který přijíždí do Prahy se svým orchestrem Staatskapelle Berlin. Symfonický  orchestr berlínské Státní opery se pod jeho vedením úspěšně snaží konkurovat Berlínským filharmonikům. 

Láká Pražské jaro díky své dlouhé tradici a renomé i publikum, které si na klasiku vyjde jednou za rok?

Máme rádi klasickou hudbu a jsme přesvědčeni o jejím významu, na druhou stranu podnikáme výlety na hranice toho, čemu se říká klasická hudba. Nabízíme například audiovizuální performanci Clarinet Factory v Národním technickém muzeu nebo dramatickou hudební koláž věnovanou 400. výročí skonu Williama Shakespeara v pražském Rudolfinu od New London Consort, skvělého britského souboru staré hudby. Vzdáme i poctu Radimu Hladíkovi a Blue Effectu, tedy nenecháváme bez povšimnutí, že i v té „vedlejší“ hudbě jsou zajímavé osobnosti.

Co musí udělat ředitel Pražského jara, aby i to jednasedmdesáté bylo svěží a v plné síle?

Především myslet s velkým předstihem, protože naše plánování je někdy až science fiction. Už máme vlastně hotový festival pro ročník 2017 a velmi podrobně se zabýváme ročníkem 2018 a 2019.

Roman Bělor zve na Pražské jaro (zdroj: ČT24)

Pražské jaro potrvá do 4. června. Přivítá na 14 orchestrů, 65 sólistů a dirigentů a 19 komorních souborů. Uznávané symfonické orchestry a interpreti dorazí z 23 zemí světa. Česká televize bude o dění na festivalu pravidelně informovat na ČT art v pořadu Echo Pražského jara.