Recenze: Člověka-Veverku ohrožuje politický rentgen

Pražské Divadlo Komedie uvedlo poslední premiéru z éry tvůrčího týmu zaměřeného na východní dramatiku. Smrt Člověka-Veverky, totalitní pohádka o rudé barvě, je experimentální historickou zkratkou. Její polská autorka, scenáristka a politoložka Małgorzata Sikorska-Miszczuková vypráví na základě skutečných událostí, týkajících se západoněmecké levicové teroristické skupiny RAF.

Rote Armee Fraktion, Frakce Rudé armády, navazovala na studentské hnutí v západním Německu konce šedesátých let minulého století a ve svých třech generacích aktivně působila v letech 1970 až 1998, kdy byla oficiálně rozpuštěna.

„Celá hra, scéna za scénou, se v podstatě opírá o fakta, ta se přerodila v metaforické, místy surrealistické scény,“ okomentovala pojetí politického tématu Sikorska-Miszczuková. Za hlavní hrdinku si vybrala novinářku Ulrike Meinhofovou, intelektuálku a rebelku své doby. „Rozhodně mě také fascinovalo kouzlo páchání zla ve jménu dobra,“ upřesnila dramatička.

Smrt Člověka-Veverky
Zdroj: Kiwiwoe (GoNuts)/Divadlo Komedie

Právě tato kontroverznost tématu nese hlavní tenzi děje, fragmentárně skládaného sedmi protagonisty, z nichž jeden zastupuje funkci jevištního dirigenta. Na molu z černých praktikáblů, umístěném vprostřed studiově přestavěného prostoru, se v kratších úsecích potkávají novinářka Ulrike, radikálka Gudrun, její syn Šťastný, Policista, Antičlověk, Člověk-Veverka a Autorka. Mluví se především o svobodě z jiné planety, o svobodě, po níž se jim stýská, o čistém absolutnu a o tom, že jsou Němci sympatičtí a pracovití jako veverky.

Důležitými rekvizitami (jinak oproštěné dekorace) jsou mikrofon a megafon, umějí odosobnit hlasy. Efektního využití se dočkají rovněž baterky, sloužící jako malé boďáky ve tmě ilegálního podzemí. Nesmím zapomenout na střelné zbraně a upozornit, že se z nich velmi hlasitě střílí, což by mohlo lekavého diváka vyplašit, případně šokovat. Zbraně se obracejí přímo proti publiku, jde o nepříjemně doslovný akt.

Komentáře a choreografie ženy/moderátorky v postavě Autorky rytmus inscenace spíš zatěžují, rozhodně jde ale o netradiční formu rozvíjení příběhu. Režisér Ondřej Mataj obsadil mladé herce a zapojil také dokumentární projekci.

Divadlo Komedie - Centrum východní dramatiky v důsledku současné grantové politiky ve své teprve čtvrté sezoně a plné dramaturgické síle bohužel končí. Během března a dubna je v Komedii možné vidět všechny inscenované tituly, včetně derniér, nové představení Smrt Člověka-Veverky uvedou v první repríze 5. března.