Svačinu, foťák a temnou komoru s sebou. Andreas Groll se terénu nebál

Grollovy snímky v Domě fotografie (zdroj: ČT24)

Andreas Groll jako jeden z prvních fotografů zachytil významné stavby někdejší habsburské monarchie. Desítky jeho snímků vystavuje do 8. května Dům fotografie Galerie hlavního města Prahy. Zachytil třeba nedokončenou katedrálu sv. Víta nebo katedrálu sv. Barbory a v roce 1857 ho císař František Josef I. za jeho práci vyznamenal. Fotograf byl první, kdo vynesl aparát z ateliéru ven.

Andreas Groll v polních podmínkách vytvářel snímky, které si objednávali šlechtici, architekti, průmyslníci nebo akademické instituce. Díky tomu, že asistoval v laboratoři, znal chemii a mohl tak zkoumat a vytvářet fotografické postupy. „Místa, na nichž v Praze rozložil svůj stativ, se později stávala stanovišti dalších generací fotografů,“ potvrzuje Dům fotografie.

Umělec nefotil jen pražské stavby. Nejvýznamnější oficiální objekty zvěčnil také v Kutné Hoře, v Kolíně, Rožmberku a v Lednici. Groll s sebou vozil celou laboratoř včetně temné komory. Těžké aparáty vynášel na střechu kostela. „Byl první, kdo dělal takové věci, a proto je tak zajímavý,“ tvrdí Monika Faberová, ředitelka Photoinstitut Bonartes.

Fotografie výše znázorňuje Karlův most z Malé Strany roku 1855 nebo 1856. Snímek pochází z archivu Ústavu dějin umění AV ČR.