Zdeněk Řanda patří mezi nejvýraznější české umělce. Že to jméno nevyvolává žádné spojitosti? A co takhle Pasta Oner? Někdejší streetartový výtvarník tvořící pod zmíněnou přezdívkou otevřel v Galerii Mánes výstavu s názvem The Last Day in Paradise, která byla součástí přehlídky Czech Design Week. Ta už sice pomalu končí, Onerovy obrazy však zůstávají viset do 23. listopadu.
Poslední den v ráji tráví Pasta Oner v Mánesu
Jako dítě zkrášloval školní lavici rytím kružítkem do dřeva. Na aktuální výstavě se k tomu vrátil, avšak nevinné náměty nahradil motivy tetování jihoamerických gangů. „To mé rytí v dětství vlastně vždycky souviselo s kriminalizací toho, že něco vandalizuji. Tak mi přišlo vtipné spojit něco tak temného, jako jsou americké gangy, s tím naivním a neškodným dětským rytím,“ vysvětlil podněty k jednomu z děl.
Kriminalizace Pastovy tvorby byla přítomná i po celou dobu, kdy maloval graffiti. Toto období zastupuje na výstavě posprejované okno z vyřazeného vlaku. „Nikdy jsem si neuvědomil, jak graffiti vnímá na vlaku cestující, který kouká skrze sklo. Přirozená chybovost a nečistota pro mě najednou začíná mít nějakou výtvarnou hodnotu,“ uvedl.
V Mánesu návštěvník najde spíš velkoformátová plátna než útržky z pouliční práce. Malby vznikají zcela nekoncepčně, z útržků snů a poznámek. The Last Day In Paradise prezentuje odlišné živobytí na planetě i rozdíly hodnot, takže se autor dotkl také uprchlické krize.
Některé z graffiti Pasty Onera si mohou prohlédnout Pražané také v metru na lince A ve stanici Můstek, kde spolu s ostatními umělci dočasně zpestřuje přestavbu stanice.