Struny podzimu nesou filmovou symfonii Markety Lazarové

Mimořádné dílo skladatele Zdeňka Lišky, mistra poválečné filmové hudby, dostane v pátek koncertní podobu. V pražském Foru Karlín zazní hudba k Marketě Lazarové režiséra Františka Vláčila. Orchestr, sbor, pěvecké a herecké hosty doplní ukázky ze snímku. Sám Liška byl totiž odpůrcem oddělování své hudby od filmu.

Slavné dílo skladatele Zdeňka Lišky k nejoceňovanějšímu snímku české kinematografie v pražském Foru Karlín provedou soubory Baborák Ensemble a Martinů Voices za účasti operních pěvců Kateřiny Kněžíkové a Josefa Moravce.

Hudba nese děj

Do podoby filmové symfonie Liškovu hudbu k legendárnímu filmu Františka Vláčila zpracoval Petr Ostrouchov. „Marketa Lazarová je nejen opus magnum Františka Vláčila, ale také opus magnum Zdeňka Lišky a představuje vrchol jeho tvorby,“ říká Ostrouchov, který byl hostem Událostí v kultuře. Ostrouchov, který sám skládá filmovou hudbu, celý projekt inicioval, když dokázal získat od dědiců skladatele Lišky souhlas k některým úpravám.

„Koncertní podoba vychází z filmové hudby, hudba funguje jako paralelní zvukový doprovod celého filmu a nese ten samý děj. Dle mého přesvědčení se jedná o velmi propracovanou programní skladbu,“ doplňuje Petr Ostrouchov.

Večer doprovodí filmové ukázky, v rolích vypravěčů se představí Jana Štěpánková a Josef Somr. Hudba pokrývá celou délku filmu, součástí partitury jsou často i ruchy, například rolničky zvonící na saních, které vezou Marketu do kláštera. Ostrouchov proto potřeboval šest bubeníků. Výzvou byl také pěvecký sbor, protože v kompozici hraje velkou roli magie lidského hlasu, modlení, šepot a deklamování liturgických textů.

Projekt nazvaný Zdeněk Liška: Marketa Lazarová je jedním z vrcholů letos dvacetiletých Strun podzimu. „Považujeme za čest, že se nám podařilo získat výjimečný souhlas dědiců k unikátnímu projektu. Budeme tak moci představit jedno z nejúžasnějších děl nejen filmové, ale i hudební historie 20. století,“ uvedl ředitel festivalu Marek Vrabec.

Mistr filmové hudby

Zdeněk Liška (1922 až 1983) patří k významným postavám české hudby, přestože se jeho tvůrčí energie zaměřila pouze na film. Jeho hudba je podle kritiků originální, nadčasová a velmi sdělná. Spolupracoval s mnoha klíčovými režiséry druhé poloviny dvacátého století, od Jana Švankmajera přes Karla Zemana, dvojicí Kadár & Klos až po Juraje Herze, Věru Chytilovou a právě Františka Vláčila.

Liška vytvořil hudbu ke 146 celovečerním snímkům, řadě filmů animovaných, krátkých a dokumentárních. Vrcholným tvůrčím obdobím Lišky byla 60. léta, kdy v ovzduší relativní umělecké svobody pracoval na klíčových dílech československého filmu. Patří k nim snímky Ďáblova past, Smrt si říká Engelchen, Baron Prášil, Obžalovaný, Obchod na korze, Údolí včel, Spalovač mrtvol a Ovoce stromů rajských jíme.

Věnoval se také hudbě scénické a televizní, kde jeho hudba doprovodila třeba seriály Hříšní lidé města pražského nebo Třicet případů majora Zemana.