My děti ze stanice Ústí. Činoherák láká mladé na hru o drogách

„Mám to pod kontrolou. Přestat můžu kdykoli, ale nemám na to náladu,“ tvrdí náctiletá Christiane. Hrdinka knihy, filmu a také divadelního představení My děti ze stanice ZOO. V české premiéře hru uvede v pátek 18. září ústecké Činoherní studio.

Stanice ZOO byla v 70. letech minulého století centrem narkomanů v Západním Berlíně. Přitahovala i Christiane, sídlištní dítě z rozpadající se rodiny, která zkusila drogy poprvé už ve dvanácti. O dva roky později ji začali zpovídat dva němečtí novináři. Texty, psané z pohledu mladé narkomanky, vycházely nejprve na pokračování časopisecky, v roce 1978 byly vydány knižně a poté také zfilmovány. Kniha ve své době pomohla v Německu k odtabuizování tématu drogově závislých mladistvých.

„Reálie jsme ponechali, je to Berlín sedmdesátých let, ale paralela s ústeckou drogovou scénou současnosti tady je,“ uvedl k českému nastudování režisér Michal Skočkovský. „Chtěl jsem být hravý, vtipný, nezatěžovat to příliš intelektualizovanými výpověďmi,“ dodal. Divadlo chce hrou do hlediště nalákat více mladých diváků.

My děti ze stanice ZOO jako divadlo (zdroj: ČT24)

Z herců se mezi Dětmi ze stanice ZOO představí Jaroslav Achab Haidler, Jan Jankovský nebo Matúš Bukovčan. Hlavní roli svěřil režisér hostující Veronice Soumarové. 

Činoherní studio v nové sezoně

Ženská část souboru se totiž teprve tvoří – Činoherní studio premiérou vstupuje do nové sezony, a to pod novým vedením a se změnami ve zřizovací listině. Transparentnost v příspěvkové organizaci města má zajistit dozorčí rada. Do studia přešli herci a technický personál ze spolku Činoherák Ústí, který navazoval na tradici někdejšího Činoherního studia.

Kauza kolem souboru začala už loni. Tehdejší obecně prospěšná společnost Činoherní divadlo města Ústí nad Labem se nedohodla s bývalým vedením města na financování. Soubor pak založil spolek Činoherák Ústí. Zpočátku fungoval díky darům a veřejné sbírce. Na konci roku mu noví zastupitelé poslali milionovou dotaci. Příspěvková organizace města od spolku celé první pololetí nakupovala představení.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kvůli nedostatku financí se ale Činoherák potýkal s nejistou existencí. Přechod pod příspěvkovou organizaci města byl možností, jak v Ústí zachovat činoherní kulturu.

Vydáno pod